Már csak emlék: Iljusin Il-96-300 az Aeroflot színeiben   © Alekszandr Markin

A 90. születésnapját ünnepli az Iljusin! Ennek örömére bemutatjuk a cég most futó projektjeit

2023-01-18Paramilitary

A neves szovjet / orosz tervezőiroda fennállása alatt több mint 120 típust hozott létre, köztük a híres, második világháborús Il-2 Sturmovik csatagépet. A mérnökszervezet napjainkban azonban már békésebb vasmadarakkal van jelen a piacon

A 90 évvel ezelőtt, 1933-ban létrehozott Iljusin-tervezőiroda napjainkban már a Roszteh holdingba tagozódott Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat (OAK) része.

Bár eleinte harci repülőgépek létrehozásával foglalkoztak, az ötvenes években az utas- és teherszállító (és persze az ezekre alapozott speciális rendeltetésű) légi járművek felé terelte figyelmüket a szovjet kommunista pártvezetés.

Napjainkban három nagyobb program tartozik hozzájuk.

Il-114-300 regionális utasszállító

Az először 1990-ben a levegőbe emelkedett Il-114-esből eddig csak néhány példány készült el, ráadásul a Szovjetunió széthullásával a gyár Üzbegisztán területére került. 2017-ben azonban az orosz kormány milliárdokat adott a gyártás beindítására. (Pedig akkor még nem is sejtették, milyen nagy szükség lesz pár éven belül a típusra....)

A program első látványos eredményét 2020 decemberében könyvelhették el, ekkor kapott szárnyra ugyanis első alkalommal a gyakran pocsék állapotban lévő szibériai repterek kiszolgálására szánt légibusz modernizált, Il-114-300 megjelölést kapott változata.


Nem kevés pénzbe került mindez: 1.5 milliárd rubel a régi Il-114-100-as rendszereinek modernizálására, illetve a korszerűsített típusváltozat gyártásának előkészítésére, 780 millió rubel pedig az eredeti, mára már elaggott erőforrások helyére szánt Klimov TV7-117SzM légcsavaros gázturbina szériagyártásra éretté faragására ment el.

Az Il-114-300 változatú Iljusin sorozatgyártása a Nyizsnyij Novgorodban lévő Szokol repülőgépgyár feladata lesz, ahol már a prototípus is épült.

Az Il-114-es program újraindítását kemény harc előzte meg az orosz kormányon belül. A légcsavaros-gázturbinás típus legnagyobb támogatója Dmitrij Rogozin (akkor éppen) miniszterelnök helyettes volt, akinek sokak ellenkezésével kellett szembenéznie. Ez utóbbiak ugyanis a típus kiforratlanságát, illetve idejétmúlt konstrukcióját hangoztatták.

Ebben van is igazság, nem véletlen, hogy az elmúlt évek azzal teltek, hogy újratervezték a repülőgép komplett elektronikáját, illetve, mint már említettük, modernizálták a hajtóműveit.

Rogozin elkötelezettsége a típus mellett most hálálja meg magát igazán, hiszen az Ukrajna lerohanása miatti nyugati szankciók immár rákényszerítik az oroszokat, hogy ne nagyon finnyáskodjanak a hazai fejlesztésű repülőgépek viszonylagos elavultsága miatt: 2022. február 24-e óta egyszerűen máshoz már nem juthatnak hozzá....

A büntetőintézkedések persze meglegyintették az Il-114-300-as programot is, hiszen jó néhány nyugati rendszert kell orosszal kiváltani. Emiatt pár évet csúszik a sorozatgyártás megkezdése, de az évtized végéig így is 70 darab Il-114-300-as legyártásával számol az OAK.

Il-76MD-90A teherszállító

A szóban forgó típus a szovjet időkben gyártott Il-76-os jelentősen továbbfejlesztett változata, melyhez az elektronikus fedélzeti rendszerek nagy részét a KRET konszern szállítja, a hajtóművei pedig a Perm Motorstól származnak.

Az Il-76MD-90A szállítógép jelentősen megújult elődjéhez képest, modern LCD kijelzős pilótafülkét kapott, szárnyait pedig újratervezték. Az új PS-90A hajtóműveinek köszönhetően 12 százalékkal csökkent az üzemanyag fogyasztása, aminek következtében 52 tonna terhet szállítva 4 ezer kilométerről 5 ezer kilométerre nőtt a hatósugara.

Az Iljusin gyártási folyamatát is modernizálták némileg Uljanovszkban, ami a remények szerint meggyorsítja majd a gépek összeszerelését.


A típus gyártását az Aviasztar egy rá nézve rendkívül előnytelen szerződés alapján végzi, magyarán minden gép elkészítése milliárdos veszteséget okoz számára. A 140 milliárd rubeles összértékű, 2012-ben az orosz védelmi minisztériummal kötött megállapodást 2020 nyarán végre nagy nehezen sikerült módosítani, úgy, hogy az Il-76MD-90A darabárát a jelenlegi 3.5 milliárd rubelről 4.5 - 5 milliárdra emelték fel.

Az új dokumentum szerint az Aviasztar SzP összesen 13 darab, a régi játékszabályok szerint gyártott gépet ad át a védelmi minisztérium számára a szuperkedvezményes áron. A további 14 példányért aztán már az emelt árat számlázhatja a cég. Ezeket 2027 végig kell leszállítania.

A 2022-es esztendő kisebb áttörést hozott a típus gyártásában, hiszen a korábban igencsak nyögvenyelősen készülő négyhajtóművesekből a mögöttünk hagyott esztendőben már ötöt sikerült levegőbe emelnie a Volga-parti gyárnak.

Il-96-400 szélestörzsű légibusz

Ha az ukrán háború miatt nem sújtanak le az oroszokra a nyugati büntetőintézkedések, ez az utasszállító a kutyának sem kellene. Az utóbbi immár csaknem egy évben azonban nagyot változott a világ odaát, és a légitársaságok kénytelenek számolni ezzel a ráncfelvarrott relikviával.

Az Ukrajna lerohanása miatt kirótt szankciók következtében beállt alkatrészhiány bizonytalanná tette az orosz Airbus és Boeing flották üzemeltetését, így az új, de a szankciók miatt egy pár évig még nem gyártható SSJ-100 és MC-21 típusok mellett marad számukra a szovjet gyökerű technika.

A voronyezsi VASO (kormányzati ráhatásra) pár éve fogott bele egy újgenerációs Il-96-os mintapéldány legyártásába, azonban vevők hiányában nem igazán kapkodtak a szélestörzsű légibusz összeszerelésével. Az Il-96-400M első prototípusának az eredeti tervek szerint már 2021-ben levegőbe kellett volna emelkednie, ám ez azóta sem jött még össze, a projekt egyre csak csúszik.

Az oroszokra kivetett szankciók miatt azonban most már van értelme a program felpörgetésének.

Az Il-96-400M szerkezetkész prototípusa a szárnyak és a törzs összeillesztésével még 2020 elején készült el a VASO repülőgépgyár végszerelő csarnokában.


Az új típusváltozat a tervek szerint megkapja majd a jelenlegi Il-96-os verziókon használt PS-90A hajtómű korszerűsített, A1 jelzésű változatát, és minden bizonnyal az Irkut által épített MC-21 utasszállítóhoz kifejlesztett orosz repülési elektronikát is applikálják majd bele.

Ráadásként a 9.65 méterrel megnyújtott törzshossznak köszönhetően több utast a fedélzetére véve némileg javul majd az egy főre vetített üzemanyag-fogyasztási érték.


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media