Az USA teljes erőbedobással dolgozik hadserege hiperszonikus sebességre képes fegyverarzenáljának megteremtésén. Ezt a folyamatot kezdetben sok kudarc kísérte, de az utóbbi időben már látszik a befektette óriási munka eredménye
Az amerikai DARPA fegyverfejlesztési ügynökség bejelentése szerint a Lockheed Martin rakétájának január eleji sikeres légi tesztjét követően lezárult a HAWC (Hypersonic Airbreathing Weapon Concept) program.
A DARPA által menedzselt, hiperszonikus sebességre képes, légi indítású, földi célok elleni rakéta az egyik olyan tengerentúli projekt, mellyel az Egyesült Államok fel akarja venni a versenyt a minimum 5 Mach sebességre képes muníciók fejlesztése terén kissé hamarabb ébredt Kínával és Oroszországgal.
A szervezet a programra pályázó vállalkozások közül eredetileg a Lockheed Martin fegyverkoncepcióját látta megvalósításra érdemesnek, és 2017-ben meg is bízta a céget, hogy építse meg az Aerojet Rocketdyne hajtóműgyár scramjet erőforrásával megtámogatott HAWC prototípust.
Csakhogy időközben a vesztes tervet kidolgozó Raytheon (és a neki besegítő Northrop Grumman) módosított a fegyverre vonatkozó elképzelésein, olyannyira átrajzolva azt, hogy immár elnyerte vele a DARPA tetszését. A különleges katonai fejlesztésekkel foglalkozó ügynökség így a walthami székhelyű vállalattal is leszerződött néhány HAWC prototípus megépítésére.
A Raytheon rakétája az elmúlt években több indítási kudarcot is begyűjtött, majd végül 2021 szeptemberének végén siker koronázta az erőfeszítéseket.
A Lockheed Martin azonban kicsit lemaradt saját HAWC fegyverének fejlesztésével, így annak első tesztindítására csak 2022 áprilisában kerülhetett sor.
Viszont rögtön diadalt arattak! Egy B-52H stratégiai bombázó szárny alatti fegyverfelfüggesztő csomópontjáról sikeresen indult útjára a nagysebességű eszköz.
A HAWC azonban nem fog megrekedni a jelenlegi állapotában. A DARPA a 2023-as pénzügyi évre 60 millió dollárt igényelt a Kongresszustól az eszköz továbbfejlesztésére. A HAWC utód MoHAWC egyebek mellett továbbfejlesztett scramjet torlósugár-hajtóművel (ennél a megoldásnál szubszonikus sebességre lassított levegőáram kerül a hajtómű égőtérébe, ahol aztán összekeveredik az üzemanyaggal), illetve csökkentett méretű navigációs blokkal rendelkezik majd, a gyártási eljárásokon pedig jelentősen finomítanak.