Indiai Szu-30MKI   © Angad Singh

Összeütközött a levegőben az Indiai Légierő Szu-30MKI Flanker és Mirage 2000-es vadászgépe

2023-02-01Katonai repülés

A szerencsétlenség gyakorló misszió során történt, mindkét vadászbombázó lezuhant, egy pilóta meghalt

A katasztrófa január 28-án következett be. Az Indiai Légierő (IAF) egy-egy Szu-30MKI Flanker és Mirage 2000-es harci gépe a Gwalior légibázisról szállt fel nagysebességű gyakorló misszió végrehajtására. A manőver során azonban egyelőre ismeretlen okok miatt a két vasmadár összeütközött, majd földbe csapódott. A Flanker kétfős személyzete katapultált, ők kisebb sérülésekkel túlélték a repülési eseményt, ám a Mirage pilótája életét vesztette.

Legutóbb 2019 augusztusában veszett oda indiai Szu-30-as.

Az orosz eredetű típus egyébként (részleges) modernizáció alatt áll: bár annak idején az oroszok beleadtak apait-anyait, hogy képesek legyenek megfelelni a típusra vonatkozó indiai elvárásoknak, ennek már vagy 20 éve, így valóban ráfér a ráncfelvarrás. Ennek keretében az ázsiai Flanker üzemeltető egyebek mellett új IRST szenzorcsomagot fejleszt a gépek számára, illetve új fegyvereket integrál hozzájuk (izraeli I-Derby ER, hazai Astra, és európai ASRAAM légiharc-rakéta)

Nem kevés gépet kell korszerűsíteni, hiszen az IAF a világ legnagyobb Szu-30-as üzemeltetője: 272 nagyvas (mínusz a baleseti veszteség) áll szolgálatban az alakulatoknál.



A francia eredetű Mirage 2000-es flottájából utoljára 2021 októberében vesztett India. Ennek a típusnak is folyik a modernizációja.

Az IAF Mirage 2000-es vadászbombázója   © IAF



Az ázsiai nagyhatalom még 2011-ben kötötte meg a franciákkal a 2.2 milliárd dollár értékű szerződést az általa üzemeltetett 51 darab Délibáb korszerűsítéséről. Az első két vadászbombázó átépítését Franciaországban végezte el a típus gyártója - az első ráncfelvarrott masina 2013-ban emelkedett a levegőbe -, de a flotta többi gépének megújítása már az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) repülőgépgyárra hárul.

A cég a Dassault által biztosított eszközök segítségével, nagyrészt francia eredetű fedélzeti berendezések beépítésével hozza a gépeket a Mirage 2000-5 Mk2-es szintre.

Eredetileg hét év alatt tervezték végrehajtani a gépek korszerűsítését, ám a HAL egyik illetékese már a szerződés megkötésekor hangoztatta, hogy ez bizony kevés lesz, a munka akár tíz évig is eltarthat.

Nos, a gyári szakember valamit sejthetett, de még így is alábecsülte a munkálatok hosszát, ugyanis 2021/2022 fordulóján még csak a gépek felével végzett a bengalurui üzem, így még további 1-2 évre van szüksége a projekt lezárásához.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media