Egy modernizált A-50U Mainstay AWACS   © Artyem Szancsez

Úgy tűnik, belorusz partizánok felrobbantották az Orosz Légierő egyik AWACS repülőgépét

2023-02-27Katonai repülés

A hivatalos források által nem megerősített támadást állítólag drónokkal követték el a fehérorosz kormányzattal, és persze a putyini vezetéssel is szembenálló erők

A közösségi médiában február 25-én, szombaton kezdtek terjedni olyan információk, hogy a Minszktől délre pár kilométerre található Macsuliscsi légibázison állomásozó egyik orosz A-50 Mainstay légtérellenőrző repülőgépet támadás érte.

Az AWACS megsemmisítéséről a disszidens belorusz katonai személyek által üzemeltetett BYPOL Telegram csatorna adott hírt. A felület szerint az elkövetők a belorusz kormányzat ellen tevékenykedő partizánok voltak, akik felfegyverzett (vagy pedig öngyilkos) drónokkal támadtak az Il-76-os teherszállítón alapuló radargépre.

Az A-50-es két helyen, az orrnál, illetve a radarantennát és a fő avionikai egységeket is tartalmazó középső résznél roncsolódott össze. A BYPOL bejegyzése szerint az Orosz Légierő féltett kincse többé biztosan nem fog levegőbe emelkedni.

Magát a Macsuliscsi támaszponton történt robbanások tényét az oroszbarát WarGonzo Telegram csatorna is megerősítette.

Ha igaz a fenti információ, az AWACS megsemmisítésével súlyos csapás érte az orosz hadsereget: (működő) repülő radarállomásból ugyanis már eddig sem rendelkeztek ahhoz elégséges mennyiséggel, hogy folyamatosan szemmel tartsák az ukrán légteret. Egy-két Mainstay-t ráadásul a szír konfliktus is leköt.

Az A-50-es légtérellenőrző gépet a Tu-126 Moss utódtípusaként hozta létre a Szovjetunió még a 70-es évek végén.

Az Il-76-os teherszállító repülőgépre alapozott radarrendszer 18 példánya áll szolgálatban jelenleg az Orosz Légierőnél. A NATO által Mainstay néven jegyzett típusnak már évek óta zajlik a korszerűsítése, melynek keretében eddig hét géppel készült el a Berijev.

A megújult AWACS-ek A-50U jelzéssel kerülnek vissza az alakulatukhoz.

Ám hiába az elégségesnek látszó flottaméret, a bevethető gépek száma állítólag bőven tíz alatt van.

Az Orosz Légierő számára azonban nem ez a típus, hanem a jelenleg tesztelés alatt álló, egyelőre csak egy példányban létező A-100-as (következő videó) jelenti majd a végső megoldást, mely hatalmas előrelépést jelent elődjéhez képest.


Ennek mintapéldánya 2017-ben végezte el az első repülését, ám legfőbb szenzorjának első légi próbájára 2022 februárjáig kellett várni.

A projekt azonban jelentős csúszást szedett össze, hiszen már vagy ötször rakták odébb az első szériapéldány elkészültének, illetve rendszerbe állításának dátumát, legutóbb 2024-re.

Az A-100 legfontosabb eleme a Vega által gyártott radarrendszer.

A moszkvai székhelyű cég által fejlesztett új AESA antenna az A-50-esnél alkalmazotthoz képest kétszer gyorsabban képes forogni (5 másodperc alatt tesz meg egy fordulatot), így a fürgébben mozgó célok észlelése és követése jelentősen javult; ezt egyébként maga az AESA technológia is nagyban elősegíti. A pontos adatok természetesen nem nyilvánosak, annyi azonban kiszivárgott, hogy a Premier névre keresztelt radarrendszer egy vadászgép méretű légi célt 600 kilométerről, a nagyobb kiterjedésű földi objektumokat pedig 400 kilométerről detektálja majd. Az AESA panel 300 cél egyidejű követésére alkalmas.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media