Az USAF B-52-es flottájának legfiatalabb példányai is elmúltak már 55 évesek, de modernizációjuk révén képességeik terén egyáltalán nem számítanak aggoknak; már csak a kivénhedt hajtóműveikkel kell valamit kezdeni, de már az is lendületbe jött
Pár év múlva remélhetőleg fellélegezhetnek a legendás BUFF-ok karbantartását végző légierős szakemberek: jól halad ugyanis a hidegháborús típus hajtóműcseréjére irányuló projekt.
Azt követően, hogy másfél évvel ezelőtt sikerrel zárult a kapcsolódó tender - a nyertes ajánlatot a Rolls-Royce hajtóműgyár észak-amerikai divíziója tette, F130-as jelzésű erőforrásával -, tavaly szeptemberben befejeződtek egy olyan csökkentett méretű B-52-es modell szélcsatorna tesztjei, melyre már az F130-asokat befogadó új hajtóműgondolák kicsinyített változatait szerelték.
A brit gyökerű gyártó jelenleg pedig már a valós méretű erőforráscsomagot teszteli, mint arról a most közzétett videó is tanúskodik.
Az USA hadereje számára egyébként nem ismeretlen az F130-as, hiszen ez dolgozik a Gulfstream V business jet katonai verziójának számító C-37A és B típusokban, illetve a Bombardier BD-700-ason alapuló E-11A BACN (Battlefield Airborne Communications Node) gépekben.
A hajtóműcsere hatalmas terhet vesz majd le a műszakiak válláról, hiszen nem kell óriási munka árán továbbra is életben tartaniuk a B-52-esek ősrégi P&W TF33-as erőforrásait.
B-52 Stratofortress
Ez a minta pólókon és más termékeken is elérhető webshopunkban
Korábban egyébként az is felvetődött, hogy a nyolc sugárhajtóművet négy darab nagyobb teljesítményűre cserélik, ám erről az üzemanyagrendszer és a szárnyszerkezet átalakításának szükségessége miatt gyorsan letettek, marad tehát a párosával a szárnyak alá függesztett nyolc motor. Az ügylet értéke 500 millió dollár, ami az összes opció lehívása esetén akár 2.6 milliárdra is hízhat.
A Rolls-Royce-nak az USAF összes, szám szerint 76 B-52H bombázóján el kell végeznie a beavatkozást, ami összesen 608 darab F130-ast jelent.
A hajtóműcserével a légierő B-52-es állományának nyugdíjazását 2050-2060-ra lehet kitolni.
A régi TF33-asok lecserélése betetőzi majd az óriási BUFF-okon eddig már elvégzett modernizációs munkákat, melyek lehetővé tették, hogy az eredetileg stratégiai nukleáris csapásmérésre kifejlesztett bombázók a mai viszonyok között inkább hasznosítható közvetlen tűztámogató (Close Air Support - CAS) szerepkörben is megállják a helyüket.