© Mitsubishi Aircraft

Szomorú véget ért a japán Mitsubishi SpaceJet utasszállító repülőgép fejlesztési programja

2023-03-15Polgári repülés

A SpaceJet (korábbi nevén MRJ) flotta tesztjei már a kezdetektől elég nyögvenyelősen haladtak, ráadásul a típus jelentős áttervezése is szükségessé vált; nem véletlen, hogy a türelmetlenné vált vevőjelöltek visszaléptek a megvásárlásától

2023. március 8-án a Washington állambeli Moses Lake nemzetközi repülőterén elkeserítő fotók készültek a japán Mitsubishi által 2008-ban indított MRJ (Mitsubishi Regional Jet) regionális utasszállító repülőgép első repülőképes prototípusáról.

Az MRJ-ről időközben Mitsubishi SpaceJet névre átkeresztelt projekt keretében épült légibusz ugyanis ezen a napon fejezte be földi pályafutását egy nagyteljesítményű hidraulikus daraboló karmai között.

© jetcitystar / twitter


© jetcitystar / twitter


© jetcitystar / twitter



A 10001 szériaszámú, JA21MJ regisztrációs azonosítót viselő SpaceJet már a típus utolsó megmaradt példánya volt, nyolc testvérét ugyanis már korábban szétvágták.

A Mitsubishi az idén februárban jelentette be, hogy 7.5 milliárd dollár elköltését követően felfüggeszti a kudarcba fulladt programot, mely érdekes módon szinte pontosan egyidejűleg startolt az oroszok MC-21-es, illetve a kínaiak C919-es légibusz fejlesztésével.

A feltörekvő hármasból kizárólag a kínai COMAC néhány madara jutott már el a megrendelő légitársasághoz, a tavaly ősszel hazai típusengedélyhez jutó masina heteken belül már utasokat fog reptetni. (Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy ha nem jönnek közbe a szankciók, az orosz Irkut gépe került volna nyertes pozícióba, mely nemzetközi típusengedély birtokában már pár éve forgalomba állt volna.)

Na de térjünk vissza a japánok elbukott álmához.

A Mitsubishi Regional Jet programja mindig is elég zűrös volt, az új típus fejlesztését folyamatos problémák és tervmódosítások kísérték, ami nem is véletlen, hiszen ez az első Japánban tervezett és gyártott utasszállító az 1962-1974 között 184 példányban épített légcsavaros meghajtású, 64 utas szállítására alkalmas NAMC YS-11 óta.

© Mitsubishi Aircraft



Már maga a program startja sem ment zökkenőmentesen: a japán kormányzat 2003-ban indított el egy kutatási programot, melynek célja egy 30-50 üléses regionális utasszállító gép megvalósíthatóságának tanulmányozása volt.

2005-ben aztán a programot vezető ipari óriás gyökeresen változtatott elképzelésein, és immár egy 70-90 üléses gépre fókuszálta figyelmét. Ezen koncepció alapján készült el aztán az MRJ, melynek teljes méretű kabinbelsejét 2007-ben mutatták be Párizsban.

Az időközben elkészült prototípusokból álló tesztflotta az USA Washington államában található Moses Lake repülőterén állomásozott, ahol 2018-ra a gépek összesen már 1500 órát töltöttek a levegőben, ami a típusengedélyhez szükséges repülési idő fele volt.

A kísérleti repülések tapasztalatai nyomán, illetve a FAA (Federal Aviation Administration) hivatalnokai révén számos módosítás vált azonban szükségessé a típuson, ami újabbnál-újabb csúszásokat generált a programban.

© Mitsubishi Aircraft / KYODO



2020-ban aztán az MRJ (illetve akkor már SpaceJet) programot kezdték maguk alá temetni a problémák. A Mitsubishi májusban egy évre befagyasztotta a finanszírozását, októberben pedig minden tesztaktivitást felfüggesztett - elvileg csak átmenetileg.

A negatív spirál tovább folytatódott 2021-ben is, áprilisban a projekten dolgozók 95 százalékát elbocsájtották (csak 150 ember maradt), októberben pedig jelezték a FAA felé, hogy a közeljövőben már nem várható a SpaceJet program újraindítása.

2023. február 6-án jött el a vég, a Mitsubishi a regionális utasszállító repülőgép piac bizonytalan kilátásaira hivatkozva törölte az MRJ néven indult programot.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media