F-15K Slam Eagle - Taurus kombó   © MBDA

A Storm Shadow-kat követően a franciáktól SCALP-EG, a németektől pedig Taurus érkezhet Ukrajnába

2023-05-25Katonai repülés

Északkeleti szomszédunknak nagy szüksége van olyan támadó eszközökre, melyek hatótávolsága meghaladja a jelenleg rendelkezésre álló fegyverekét; álmuk valóra válik, hiszen már megkapták a Storm Shadow-t, és most két további típus is beeshet hozzájuk

Több száz kilométeres távolságra lévő célok ellen is bevethető szárnyas rakéták Ukrajna számára történő átadása sokáig tiltott téma volt. A vörös vonalat a brit védelmi minisztérium által menedzselt, de Norvégiát, Hollandiát, Dániát és Svédországot is soraiban tudó IFU (International Fund for Ukraine) törte át pár héttel ezelőtt, az akár 250 kilométeres távolságra lévő célok ellen is bevethető MBDA Storm Shadow szárnyas rakéták szállításával.

Az első, az ukrán Storm Shadow alkalmazásról készült fotó most került nyilvánosságra: az MBDA fegyvere egy Szu-24MR szárnya alá függesztve   © UAWeapons



Az oroszok által megszállt területek mélyén lévő kiemelten fontos katonai objektumokat Kijev csapatai ezek nélkül képtelenek támadni (legfeljebb kérdéses hatékonyságú drónokkal), így valóban nagy segítség számukra egy ilyen csapásmérő eszköz.

Az IFU lépését követően a franciák is bátrabbá váltak, és pár napja megpendítették a SCALP-EG Ukrajna részére történő szállításának lehetőségét. Ez a fegyver megegyezik a Storm Shadow-al, csak épp a gallok ilyen néven állították rendszerbe.

Úgy tűnik, a szárnyas rakéta tranzakciókból a németek sem akarnak kimaradni, ők az MBDA-féle cucchoz hasonló Taurus KEPD 350 típussal támogatnák meg Ukrajna orosz agresszorokkal szembeni harcát. Ennek lehetőségéről a német törvényhozás egyik tagja nyilatkozott.

A német-svéd Taurus Systems cég által fejlesztett és gyártott Taurus KEPD 350 légi indítású szárnyas rakéta darabonként 950 ezer euróba kerül, de mint a következőkben látni fogjuk, bizony megéri az árát.

© ROKAF



Mellékelt fotókon a Dél-Koreai Légierő F-15K Slam Eagle csapásmérőin láthatjuk a fegyvert.

Az alacsony észlelhetőségű KEPD 350 pontos célba juttatásáról több fedélzeti rendszer összehangolt működése gondoskodik. Az alapot egy inerciális navigációs berendezés képezi, amit egy műholdas navigációs vevő pontosít. Az előbbi nem zavarható, viszont hosszabb távon pontatlan, a GPS alapú műholdas rendszer ugyan pontos, viszont zavarható.
Ennek a Taurus Systemsnél is tudatában voltak, így a fegyver GPS támogatás nélkül is képes a számára kijelölt célpont megtalálására a TRN és az IBN rendszere segítségével.

© ROKAF



A fontosabb tereptárgyakat felismerő TRN (Terrain Referenced Navigation) rendszer egy rádió magasságmérő alkalmazásával tapogatja le a fegyver alatti terepet, és összeveti azt az irányítórendszer memóriájába még az indítás előtt betáplált információkkal. A navigáció további finomítására szolgál az IBN (Image Based Navigation) rendszer, mely egy nagyfelbontású termokamera segítségével dolgozik.

© ROKAF



A több mint 500 kilométeres hatósugarú Taurus a hangsebesség 0.8-0.9-szeresével repülve, alacsony magasságban teszi meg a cél felé vezető utat, mialatt a fent felsorolt navigációs eljárások folyamatosan működnek, és viszonylag pontosan a cél felé irányítják a rombolóeszközt. (Az exportváltozat kb. 250 km-et tud, de hogy Ukrajna mit kap, az nem világos, hiszen a németek elvileg a saját, fullos eszközeiket szállítják majd, bár lehet, hogy valamilyen módon lekorlátozva.)

© ROKAF



Az 500 kilogrammos harcirésszel rendelkező Taurus sebészi pontosságú célba juttatásához szükség van azonban egy végső pontosításra is, amire a szárnyas rakéta memóriájába az indítás előtt betáplált háromdimenziós, a célpontról készült ábra felhasználásával kerül sor; ezt veti össze a Taurus fedélzeti számítógépe a fegyver kamerája által látottakkal.

A fegyverből a németek nagyjából 500 példányt vásároltak, melyből 150-et tartanak bevetésre készen.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media