Az MQ-28 Ghost Bat (bal oldalon) az MQ-25 Stingray tanker drón társaságában St. Louis-ban   © Boeing

Ausztráliából az Egyesült Államokba telepítették a Ghost Bat loyal wingman drón egyik prototípusát

2023-05-29Katonai repülés

A Boeing az ausztrálokkal karöltve egy olyan repülő szerkezetet hozott létre, melyet a hagyományos vasmadarakkal közösen végrehajtandó feladatokra szánnak. Az USAF is a típus lehetséges vásárlói között van

A Boeing által nyilvánosságra hozott fotó tanúsága szerint az Ausztráliában 2021-től tesztelés alatt álló MQ-28 Ghost Bat loyal wingman drón egyik mintapéldánya megérkezett az Egyesült Államokba. A gépet a St. Louis-i Mid-America Airport betonján kapták lencsevégre.

Bár a repülőgépgyártó óriás nem közölte az áttelepülés okát, azért sejthető, mi állhat a háttérben.

Frank Kendall, az amerikai kormányzat légierőért felelős miniszterének tavaly augusztusi ausztráliai látogatásán vált nyilvánvalóvá, hogy a US Air Force is lát fantáziát a szóban forgó pilóta nélküli repülőgép rendszerben.

A magas rangú tisztségviselő akkori nyilatkozata szerint tapogatózó tárgyalások zajlottak az ügyben, és esélyesnek tűnt, hogy megrendelik a típust az USAF fejlesztés alatt álló hatodik generációs vadászbombázója számára.

Az ausztrálok már korábban rámozdultak a Huszonnyolcasra: kormányzatuk 2022 májusában 320 millió USA dollárt különített el a BATS (Boeing Airpower Teaming System) projekt keretében létrehozott drón tíz példányának beszerzésére. Az első légi robot a tervek szerint 2024-2025 környékén érkezhet majd meg az ország légierejéhez.

A Boeing a típust egyébként benevezte az amerikai Skyborg tenderre is, ám mivel a kengurus projekt repülési tesztprogramjának ütemezése ütközött a mesterséges intelligencián (MI) alapuló amerikai fejlesztési törekvéssel, ez utóbbit a vállalat inkább feladta. Bár azért - a Breaking Defense információi szerint - saját pénzügyi forrásokra támaszkodva, lassított tempóban, bizonyos mértékben fenntartja az ügyön eddig dolgozott mérnökcsapatát.


- Hírháttér -

Az ausztrál - amerikai közös fejlesztésű vasmadár-típust a manned-unmanned teaming (MUM-T) elgondolás jegyében szoros együttműködésre szánják a személyzettel ellátott repülőgépekkel.


A Ghost Bat prototípusa 2021 elején végezte el az első repülését az ausztrál Woomera légibázisról felszállva, az év utolsó hónapjaiban pedig már a második példány is megkezdte légi próbáit a sivatagi tesztközpontban.

A BATS célja, hogy a pilóta vezette gépek számára (az ausztrálok esetében F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Growler, F-35 Lightning II, E-7A Wedgetail, P-8 Poseidon) olyan, mindig kéznél lévő segítség álljon rendelkezésre, mely egyrészt a levegőből képes fedezni őket, másrészt pedig nyugodt szívvel beküldhető a keményen védett célok felderítésére, vagy éppen leküzdésére.

Mindezt pedig nem távirányítással, hanem mesterséges intelligencia rendszerek alkalmazásával oldják majd meg, hiszen a drón röptetésével tényleg nem lenne ajánlatos megterhelni a harci gépek pilótáit.



A BATS lelke és alkalmazásának nagyfokú rugalmassága az orrkúpja alatt rejtőzik. Az itt kialakított 2.6 méter hosszú rekeszben kap ugyanis helyet az adott bevetés profiljának megfelelő felszerelés (szenzorok és egyéb rendszerek). Az orrkúp pedig a beleépített misszió-specifikus berendezésekkel egyetemben egyszerűen cserélhető. A Boeing és alvállalkozói jelenleg is többféle modul létrehozásán dolgoznak, hiszen az amerikai - ausztrál Loyal Wingman exportsikerének kulcsát is ebben látják.


A Boeing egy már jól bevált sugárhajtóművet választott az ausztrálokkal közösen fejlesztett drónhoz, melynek típusát viszont egyelőre még nem árulták el.

Hogy megszülethessen a BATS, az amerikai repülőgépgyártó óriás szaktudásához ausztrál részről több mint 35 cég járult hozzá, de részt vesznek a programban a britek is, a BAE Systems Australia révén.


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media