A Lockheed Martin féle F-35 Lightning II ötödik generációs vasmadár komoly upgrade elé néz a közeljövőben, mely leginkább a típus missziós elektronikáját, fegyverzetét és hajtóművét érinti
Az USA által százmilliárdokból létrehozott, elsőként 2006-ban levegőbe emelkedett, napjainkra már csaknem ezer példányban épült F-35 Lightning II alacsony észlelhetőségű vadászbombázóra nagymélységű továbbfejlesztés vár.
A ráncfelvarrás a Villámlás mindhárom változatát (A, B, C) érinti. A fejlesztések nagy része a harci gép Block 4 változatában fog majd testet ölteni, de előtte még jön a TR-3, vagyis a Technology Refresh 3 nevű beavatkozás.
Ez utóbbi szerint átdolgozott első gépet a Lockheed Martinnak az idei áprilisban kellett volna leszállítania a Pentagon részére, de a cég bejelentése szerint ebből a következő év tavaszáig, de inkább júniusáig nem lesz semmi. A masina ugyan már kigurult a szerelősorról, de programkódjait tekintve még nem teljesen komplett.
A csúszást a TR-3 szoftveres és hardveres elemeinek fejlesztésében jelentkező problémák okozzák.
A szóban forgó projekt keretében modernebb kijelzőket kapnak a megújult Villámlások, növelik a fedélzeti számítógépek memóriakapacitását és fokozzák számítási teljesítményüket (a központi számítógép állítólag 25-ször lesz erősebb, mint a jelenlegi).
A TR-3 egyébként egy sokkal komolyabb modernizációnak, a Block 4-nek ágyaz meg.
Ez utóbbi beavatkozások során a típus legfontosabb rendszereit dolgozzák át, egyebek mellett az AN/APG-81-es radart, az elektro-optikai célzórendszert (EOTS) és az AN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System) infravörös szenzorokat.
A lokátort komplett kicserélik, az orrkúp alá a Northrop Grumman által tervezett AN/APG-85 kerül, de az EOTS és a DAS is komoly képességnövelésen esik majd át.
Kína hadiiparának szédületes technológiai fejlődése következtében az amerikaiak kiemelten kezelik a típus elektronikai hadviselési rendszerének (EW) feljavítását is. A szóban forgó áramkörökből egy teljesen új fejlesztés kerül majd a Harmincötös burkolata alá.
A pilóták új fejlesztésű, sisakba integrált megjelenítőt is kapnak. Ezen a Kopin Corporation dolgozik, OLED (Organic Light Emitting Diode) technológiájú kijelzőt építve a hajózók számára. Ez egyébként nem a Block 4 upgrade része.
Bővül a légiharc fegyverzet is.
Ez a beavatkozás csak az alap (A) és a repülőgép-hordozós (C) változaton lesz megoldható. A Sidekick fedőnév alatt futó fejlesztés egyébként nem biztos, hogy a Block 4 folyamat részeként zajlik.