Bár az USAF csak pár éve vette birtokba legújabb tankerét, a KC-46 Pegasus-t, a szervezet már a jövőbe tekint, és nemrég megbízta a JetZero céget az utód megalkotásával; ehhez a viszonylag ismeretlen vállalathoz társult most egy hadiipari nagyágyú
Tekintettel a gyors ütemben fejlődő orosz és kínai légvédelmi képességekre, az USA sokcsillagos tábornokai a 2040-es években rendszerbe állítani tervezett új tankertípust egy önmagát megvédeni képes, lopakodó tulajdonságokkal felvértezett légi szerkezetként képzelik el.
Mert bár a már régóta alkalmazott KC-135 Stratotanker, illetve az utódjának szánt, 2019-ben rendszerbe állított KC-46 Pegasus gond nélkül üzemeltethető például Afganisztán vagy éppen Szíria fölött, a hatalmas célpontot jelentő, utasszállítókból kialakított gépek nem állnák meg a helyüket egy jól felfegyverzett ellenség ellen folyó háborúban.
Éppen ezért a KC-Z megjelöléssel illetett, nagyjából két évtized múlva rendszerbe álló, minden bizonnyal pilóta nélküli üzemmódban is bevethető repülő benzinkutat mindenképpen alacsony észlelhetőségű kialakításúra kell tervezni, mely akár lézerfegyver alkalmazásával képes megállítani a feléje küldött rakétákat.
Nemrég fontos lépést tett az USAF az állomgép megvalósítása felé: augusztus 16-án a JetZero céget választotta ki, hogy építse meg a jövő tankerének alapját jelentő, BWB (Blended Wing Body) koncepciójú, nagyjából Boeing 757-es méretű demonstrátort, mely a tervek szerint 2027-ben emelkedhet majd a levegőbe.
A nálunk nem igazán ismer Long Beach-i székhelyű cégnek azonban nem egyedül kell majd megbirkóznia a komoly kihívással: a tender elnyerését követően pár napon belül ugyanis beszállt a programba a repülőgép építésben hatalmas tapasztalatokkal rendelkező Northrop Grumman.
A JetZero egyébként - már a kezetektől - előrelátó módon távolabbra tekint az USAF igényénél: a tankeren túl utasszállító és cargo változatokban is gondolkodik, melyek esetében a BWB design létjogosultságát az ezzel a kialakítással elérhető, várhatóan nagyjából 50 százalékos üzemanyag megtakarítás jelenti majd.
A fejlesztői teamnek nem kell majd teljesen a sötétben tapogatódznia a forradalmi repülőgép-sárkány fejlesztése kapcsán, hiszen egy ideje már gyűlnek a tapasztalatok ezen a téren: a Lockheed Martin és a Boeing már régóta rajta van az ügyön, és szélcsatorna tesztjeit (illetve kísérleti repüléseit (következő videó)) végzi a szokatlan kialakítású légi transzporterek csökkentett méretarányú modelljeinek, melyek közös jellemzője a radarhullámokkal történő felderítést megnehezítő forma, a szárnyak és a törzs integrált kialakítása, illetve a csökkentett fel és leszállási úthossz igényük. Nem mellékesen pedig a BWB design.......