A változtatható szárnynyilazású vasmadár a Volgográdi régióban veszett oda, kétfős személyzetének halálát okozva
A vörös csillagos Szu-24-es szeptember 12-én szenvedett katasztrófát, egyelőre ismeretlen okok miatt.
Az elmúlt bő egy évtizedben ez már a tízedik balesetben megsemmisült orosz Fencer. A repülési események ezen időszak alatt tíz pilóta halálát okozták.
Ehhez jönnek még persze az ukrajnai háború veszteségei is, melyek során a hidegháborús eredetű típus különféle változataiból, bizonyítható módon, 12 példány veszett oda.
- Hírháttér -
A Huszonnégyest már a szíriai beavatkozás során is (különösen annak kezdeti szakaszában) sűrűn alkalmazták: az orosz miniszterelnök-helyettes 2017-es nyilatkozata szerint a légierő 18 ezer bevetésének több mint felét teljesítette a Szu-24-es típus, mely ugyan már öregecske, de a 2010-es évek első felében elvégzett modernizáció javított a képességein.
A nyolc tonna fegyverzet szállítására alkalmas masina állományának egy része megkapta a Gefest and T cég által kifejlesztett SzVP-24-es rendszert, melynek segítségével némileg javultak a nem irányítható (buta) bombák pontos célba juttatásának az esélyei.
Az SzVP-24-es a GLONASzSz műholdas navigációs rendszer segítségével folyamatosan méri a repülőgép célponthoz viszonyított helyzetét, miközben nyomon követi a különféle környezeti tényezők paramétereit is. A légnyomás, a szélsebesség és irány, a repülőgép saját sebessége, illetve még számos más tényező figyelembevételével kiszámolja a bomba oldásához szükséges legkedvezőbb időpontot, és ráadásul a fegyverek automatikus elindításáról is gondoskodik.
Bár az orosz közlemények rendkívüli pontosságúnak állítják be a rendszert, mely az amerikai JDAM okos bombákkal is felveszi a versenyt, azért ha jobban belegondolunk, ez lehetetlen. Már a precíz bombaoldáshoz elengedhetetlenül szükséges, a GLONASzSz navigációs rendszer műholdjai segítségével az SzVP-24-es által meghatározott saját pozíció sem tökéletesen korrekt, hiszen több méternyi pontatlanság van benne.
A navigációs rendszer több méternyi hibáját aztán tovább fokozza az irányítás nélkül zuhanó bombára ható számtalan, előre nem kiszámítható légköri jelenség és egyéb hatás.
Persze az SzVP-24-es mindenképpen javítja a bombázás pontosságát, azonban az irányítható bombákkal nem összemérhető mértékben. Arra viszont mindenképpen jó, hogy a kevésbé korszerű gépek földi célpontok elleni lehetőségeit komolyabb mértékű modernizáció nélkül is javítani lehessen, illetve a szovjet időkből származó hatalmas mennyiségű hagyományos bombakészletet hatékonyabban lehessen felhasználni.
Természetesen a vörös csillagos felségjelzéssel ellátott, még kb. 150 példányban rendszerben álló Szu-24-esek irányítható fegyverzettel is rendelkeznek, de az oroszok szívesebben használják az olcsóbb és hatalmas mennyiségben rendelkezésre álló hagyományos romboló szerkezeteket.