Az ötödik generációs típus Dél-Karolina állam területén járt pórul; a szituáció azonban meglehetősen szokatlan
Az STOVL (Short Take Off and Vertical Landing - rövid úton felszálló és helyben leszálló) változatú F-35-ös szeptember 18-án zuhant le egyelőre ismeretlen okok miatt. A baleset körülményeit azért sem egyszerű tisztázni, mivel a Villámlás a pilóta katapultálását követően egyszerűen eltűnt.
Keresését megnehezíti, hogy a fedélzeti transzponder az incidens időszakában nem működött.
A Villámláshoz hasonlóan zombivá vált harci gépek nem teljesen ismeretlenek a katonai repülés világába.
A leghíresebbé talán az a szovjet MiG-23-as vált, mely 1989-ben pilótáját vesztve átrepülte fél Európát, majd Belgiumban zuhant le.
A Flogger által okozott szomorú végkimenetelű incidens 1989 július 4-én rutin kiképzőrepülésként indult Lengyelországban, melynek során a változtatható szárnynyilazású harci gépnek a Balti-tenger légterében kellett volna elfogási manővereket gyakorolnia.
A Kolobrzeg melletti szovjet Bagicz légitámaszpontról felszállt repülőgépnek - az adatrögzítő tanúsága szerint - közvetlenül a futóművek behúzását követően, 100 méteres magasságban, 400 km/h sebesség mellett elromolhatott az utánégetője, mivel gázturbinája teljesítménye zuhanni kezdett. Ezt a pilóta az esetről tett jelentésében maga is megerősítette, sőt állítása szerint a visszapillantó tükrökből még füstcsíkot is látott vasmadara mögött. 150 méteres magasságot elérve aztán teljes hajtóműleállást jelentett, majd 10 másodperc múlva sikeres katapultálást hajtott végre.
A kormányosától megszabadult Huszonhármas hajtóműve azonban mégsem állt le, sőt, részben a katapultülés és a pilóta távozása miatti tömegcsökkenés miatt, a vasmadár enyhén emelkedni kezdett. A bekapcsolt robotpilóta által stabilizált repülőgép immár önállóan folytatta a nyugati irányú repülést. A Szovjet Légierő vezetése azonban nem értesítette a NATO légvédelmét az elszabadult harci eszközről.
A pilóta nélkülivé vált repülőgép elhagyta Lengyelország légterét, a baráti Kelet-Németországon átrepülve aztán 12 ezer méteren 750 km/h sebességgel Nyugat-Németország fölé érkezett, azaz belépett az ellenséges katonai szövetség, a NATO területére.
Itt a gépet az USAF egyik F-15 Eagle géppárja fogta el. Az amerikai pilóták jelentették, hogy a Migen nincs kabintető, nincs katapultülés és nincs pilóta sem, függesztett fegyverzetet pedig nem hordoz. Mindeközben a Flogger kísérőivel együtt átrepült a holland légtéren is, és belga területre ért.
A sűrűn lakott területek fölötti légi út során megsemmisítéséről szó sem lehetett, erre csak az Északi-tenger fölött kerülhetett volna sor. A szovjet gépnek azonban időközben kifogyott az üzemanyaga, így a hajtóműve immár visszavonhatatlanul leállt.
A Huszonhármas süllyedni kezdett és enyhe bal fordulóval dél felé vette az irányt, majd csaknem 70 percnyi repülést követően - miközben több mint 900 km tett meg - rázuhant a nyugat-flandriai Kortrijk külvárosának egyik épületére, egy 18 éves belga fiatalember halálát okozva.
Visszatérve az amerikai F-35-ösre, a típus a mostani balesete ellenére is kifejezetten megbízhatónak számít, bár kisebb események időnként előfordulnak vele, a repülőgép megsemmisülésével járó katasztrófát eddig csak nyolc példánya szenvedett: a sort az amerikai tengerészgyalogság nyitotta meg, az ő gépük 2018. szeptember 28-án zuhant le, majd egy japán üzemeltetésű vasmadár következett, 2019. április 9-én.
A fentiek ellenére azonban nyugodtan kijelenthetjük, hogy repülésbiztonsági szempontból párját ritkító teljesítményt produkált ez a meglehetősen összetett típus, melynek már több mint 960 példánya szeli a levegőt, - ha a JSF X-35-ös demonstrátorokat is beleszámítjuk - már 22 éve.