© Boeing

A Boeingnél már zajlik a Navy által rendelt Stingray tanker drón alacsony ütemű sorozatgyártása

2023-09-18Katonai repülés

A repülőgép-hordozóról üzemeltethető tanker célra épített drónt 2017 végén leplezte le a Boeing; a gép 2019-ben végezte el az első repülését, 2021 júniusában pedig túlesett az első légi üzemanyag átadáson is

A Boeing az Amerikai Haditengerészet légi utántöltő gépekre kiírt tenderét 2018 augusztusában az MQ-25 Stingray típussal nyerte el a Lockheed Martin elől.


A győztesnek a tengerészet által biztosított 805 millió dollárból 2025-ig kell a drónt sorozatgyártásra kiérlelni, letesztelni, integrálni a repülőgép-hordozó hajók meglévő repülőgép típusaihoz, elérni az alapszintű bevethetőséget, és nem utolsó sorban négy előszéria példányát leszállítani a megrendelőnek.

A Tüskés rája alacsony ütemű sorozatgyártása a Boeing St. Louis-ban található üzemében 2022 szeptemberében kezdődött meg. A cég a napokban hozta nyilvánosságra az első olyan videót, melyen már nem az eddigi felvételeken szereplő egyszem prototípust látható. (köv. felvétel)



- Hírháttér -

Hosszabb távon a tengerészet (a jelenlegi tervek szerint) 13 milliárd dollár értékben 72 Stingray-t kíván rendszerbe állítani.

A pályázatot elnyert gép koncepcionális tervezésével a Boeing 2012 októberében végzett, a T1 jelzésű első prototípusa pedig 2014 novemberére készült el, de sokáig teljes hírzárlat volt vele kapcsolatban.

A Boeing nyilatkozata szerint - hiába a különleges design - az MQ-25-ös nem számít lopakodó kialakításúnak, bár tervezése és építése során részlegesen használták a radarhullám visszaverődés csökkentésére szolgáló technológiákat, és a gép hajtóművének infravörös kisugárzását is mérsékelték némileg.

A Stingray leendő szerepkörével összefüggő paramétereit egyelőre nem hozta nyilvánosságra a Boeing, bár a drónnak nyilvánvalóan teljesítenie kell a US Navy ide vonatkozó követelményeit: a típusnak minimum 6350 liter üzemanyag légi átadására kell képesnek lennie 800 kilométeres távolságra a kiindulási pontnak számító repülőgép-hordozótól.


Az MQ-25 Stingray a repüléstörténeti jelentőségű első üzemanyag átadását 2021. június 4-én hajtotta végre egy F/A-18F Super Hornet részére.


A Tüskés ráját 2021 december elején emelték a USS George H.W. Bush repülőgép-hordozó fedélzetére, hogy a haditengerészet elvégezze a szerkezet fedélzeten történő mozgatásának, kiszolgálásának tesztjeit, és persze végrehajtsák az első fel- és leszállásokat. E két utóbbi manőver azonban egyelőre még várat magára.

Bár eredetileg kizárólag a US Navy repülőgép-hordozóiról bevetésre induló Super Hornet vadászbombázók légi üzemanyag-utántöltésére szánták, úgy tűnik, a Stingray előtt szerteágazóbb karrier áll.

Tavaly szeptemberben kapott nyilvánosságot ugyanis, hogy a Boeing a haditengerészettel karöltve - a manned-unmanned teaming (MUM-T) koncepció jegyében - még 2022 tavaszán ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance - Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés) bevetésekre küldte a pilóta nélküli masinát, legalábbis számítógépes szimulációk során!


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media