Az USAF szeptember 12-i bejelentése szerint a szervezet megkapta annak az EC-37B elektronikai hadviselésre szolgáló gépnek az első példányát, mely társaival egyetemben néhány éven belül a légierő összes, mára már kiöregedett EC-130H Compass Call szárnyasát felváltja.
A 80-as évek elején rendszeresített típus nyugdíjazása már nem sokáig halogatható - az USAF a 14 gépéből 2021-ben már ötöt le is állított, tavaly kettőtől szabadult meg -, de mivel nélkülözhetetlen feladatkörű légi eszközről van szó, muszáj valamivel pótolni.
Az EC-130H Compass Call gyomrában berendezett műveleti központban kilenc fő dolgozik azon, hogy egyebek mellett bemérje, majd elektronikai zavarással ellehetetlenítse az ellenséges erők kommunikációját, megnehezítse ezzel a csapatok irányítását.
Az arizonai Davis-Monthan légitámaszponton állomásozó típus persze a radarok működésére sincs jó hatással, és a külső irányítási információkra támaszkodó rakéták (és szárnyas rakéták) célba jutásának esélyét is alaposan le tudja rontani.
A fentieken túl a Compass Call rendszerei a harcmezőn röpködő elektronikus információmorzsák begyűjtésére is alkalmasak, és ráadásként még képesek ezek kibocsájtóinak a tartózkodási helyét is meghatározni.
A speciális Hercules egyik példányát egyébként tavaly nyár elején dobta át az USAF Lengyelországba, hogy szükség esetén féken tartsák vele az oroszokat.
A légierő EC-130H repülőgépeinek felváltására irányuló program 2017-ben indult, az L3Harris, mint fővállalkozó részvételével.
Új Compass Call platformként a Gulfstream G550 sugárhajtású üzleti gépre esett a választás, ebbe pakolja át - némi modernizációt követően - az EC-130H missziós elektronikáját a kivitelező. (a következő videón az EC-37B prototípusa)
Az eredeti tervek szerint az USAF 14 régi EW gépét 10 Gulfstream váltotta volna le, de nemrég változtak az igények, az USAF immár minden nyugdíjba küldött masináját egy újjal pótolná. Ez a többletigény csaknem 890 millió dollárjába kerül majd a szervezetnek.
Az első EC-37B 2021-ben emelkedett először a levegőbe.