A két hatalom közti, kis híján véres összecsapássá fajuló incidensre még tavaly szeptemberben került sor, ám akkor a résztvevők még egészen másként kommunikálták az eseményeket
Az elmúlt egy - másfél évtizedben már megszokhattuk, hogy Moszkva légierejének vadászbombázói időnként módszeresen vegzálják a NATO országok orosz határ közelében, de nemzetközi légtérben haladó felderítőgépeit.
Ennek fényében számos Szu-27/30/35 Flanker - RC-135 Rivet Joint "összecsapásra" sor került már, melyek során az oroszok az utasszállítóból kialakított vasmadár közvetlen közelébe manőverezik magukat, és gyakran életveszélyes távolságba, mindössze pár tíz méterre áthúznak a szenzorokkal megpakolt masina orra előtt.
Az ilyen esetek mára már megszokottá váltak (egyébként a kínaiak is előszeretettel műveli), ám ami 2022. szeptember 29-én a Fekete-tenger fölött történt, az minden korábbinál durvább volt, és most már tudjuk, kis híján halálos áldozatokat is követelt.
Az incidenst követő napokban a brit védelmi miniszter még úgy tálalta az eseményeket, hogy két orosz Flanker akaszkodott rá a brit RC-135-ösre, mintegy 90 percen keresztül követve azt, majd egyikük egy levegő-levegő rakétát indított. Ben Wallace magyarázata szerint üzemzavar következtében vált le a Szuhojról a fegyver, ami persze nem is találta el a minimum 26 fővel a fedélzetén tevékenykedő adatporszívót.
Az idén áprilisban a titkos Pentagon iratok kiszivárogtatását követően már tisztább rálátást kaphattunk az esemény valós körülményeire: az amerikai Jack Teixeira által egyebek mellett a Twitteren megosztott egyik dokumentum már lehetségesnek tartja, hogy a légiharc-rakétát szándékosan indította el a Flanker pilótája, mivel félreértette a földi irányítás utasítását.
Pár napja aztán a brit BBC nyugati katonai források segítségével végre tiszta vizet öntött a pohárba. A 2022. szeptember 29. eseményeit tisztázó információk nem is érkezhettek volna biztosabb helyről: a Szuhojok által szívatott Rivet Joint ugyanis rögzítette az orosz vadászgépek és a földi irányítás kommunikációját. Ebből aztán egyértelműen kiderül, hogy az egyik orosz pilóta félreértette a GCI (Ground Control Intercept) operátor utasítását, mely arra vonatkozott, hogy a pilóták befoghatják a célpontot. Ezt a vörös csillagos harci masina kormányosa támadási parancsnak vélte, és már indította is fegyverét.
Érdekes, hogy a másik Szuhoj vezetője helyesen értelmezte a földről érkező szavakat, és a rakétaindítást követően emiatt keményen össze is szólalkozott társával.
Az első rakéta a BBC információi szerint egyébként rendben elindult a Rivet Joint felé, ám képtelen volt befogni azt, így elvétette célját.
A harcias pilóta ezt követően - hiába tiltakozott társa a brit gép megtámadása ellen - útjára bocsájtott egy másik rakétát is, ám az ez indításkor egyszerűen csak leesett a fegyverfelfüggesztő csomópontról.
- Hírháttér -
Egyébként egyáltalán nem meglepő, hogy az RC-135-ös jelenléte nem tetszett Moszkvának.
A Brit Királyi Légierő a típust annak az AirSeeker programnak a keretében szerezte be, melynek célja a szervezet valós idejű elektronikus adatgyűjtő és felderítő kapacitásának megteremtése. Az RC-135W gépek nem csak begyűjtik a levegőben röpködő elektronikus információmorzsákat, hanem a fedélzetükön már azok kiértékelése is megtörténik, amelyet aztán titkosított adatkapcsolaton keresztül a földi központba továbbítanak.