© General Atomics

A brit HMS Prince of Wales repülőgép-hordozón tesztelte Mojave drónját az amerikai General Atomics

2023-11-22Katonai repülés

A katonai drónok széleskörű elterjedése a General Atomics RQ-1 Predator típusával vette kezdetét; a terroristavadász utódja annak átdolgozott változata, a Gray Eagle lett, mely alapjain született meg a Mojave

Az amerikai General Atomics (GA-ASI) 2021-ben lebbentette fel a fátylat a Mojave drónról, melyet előkészítetlen talajú, rövidke szükségrepterekről történő üzemeltetésre terveztek. A korlátozott hosszúságú fedélzetük miatt részben ebbe a kategóriába tartoznak a repülőgép-hordozó hajók is.

A pilóta nélküli repülőgép úszó reptérről történő tesztelését november 15-én kezdte meg a GA-ASI, de érdekes módon nem amerikai hajóóriást vettek igénybe erre a célra, hanem a brit HMS Prince of Wales fedélzetét.

A Royal Navy büszkesége Virgina partjainak közelében tartózkodott, mikor a Mojave első fel- és leszállását elvégezte.



- Hírháttér -

Az RQ-1 Predatort 1995-ben kezdte gyártani az amerikai General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) az USAF és a CIA részére. A vállalat több mint 300 példányt épített a típusból a kaliforniai szerelősor 2015-ös bezárásáig.

A Hellfire rakétákkal felfegyverezve a terroristák rémének bizonyult, ám időközben kiöregedett szerkezetet a gyártó azonban nem hagyta veszni, egy komoly ráncfelvarrással megalkotott változatát a US Army részére adta el MQ-1C Gray Eagle néven. Ez még most is sorozatgyártás alatt áll.

A GA-ASI fejlesztői tevékenysége azonban soha nem lanyhul, 2-3 évnyi munkával speciális igényekhez igazították az MQ-1C típust, létrehozva a Mojave változatot, mely teljes titoktartás közepette 2021 nyarán végezte el az első repülését.


A drónt lehengerlő fegyverzeti variációt hordozhat.

Arzenáljának legmeglepőbb darabja az a két Dillon Aero géppuskakonténer, mely a szárnyak külső felfüggesztőin kapott helyet. Ilyen eszközt eddig nem láthattunk pilóta nélküli gépeken. Az egycsövű, gyorstüzelő Minigun fegyvereket rejtő konténereket a GA-ASI közleménye szerint egyelőre még nem próbálták ki a drón fedélzetéről (és egyelőre nem is tervezik), csupán demonstrálni kívánták velük a Mojave széles körű alkalmazásának lehetőségeit.

A pilóta nélküli gépen a konténereken túl a már megszokott AGM-114 Hellfire, illetve a vadonatúj AGM-179A JAGM (Joint Air-to-Ground Missiles) is helyet kapott.

© General Atomics



A Mojave-t előkészítetlen talajú, rövidke szükségrepterekről történő üzemeltetésre tervezték. Hogy ilyen körülmények között is megállja a helyét, elődjénél robosztusabb futóműveket kapott, és egy új erőforrás beépítésével csaknem megháromszorozták a teljesítményét (a Rolls-Royce M250-ös gázturbina 450 lóerőt bír kipréselni magából), a szárnyakat pedig nagyobb felhajtóerőt biztosító dizájnúra cserélték.

A módosításoknak köszönhetően a Mojave (mindenféle segédeszköz nélkül) még repülőgép-hordozós üzemeltetésre is alkalmas, hiszen kevesebb, mint 150 méter hosszúságú terület elegendő a felszállásához és a landolásához. Ezt az értéket még tovább szeretné faragni a GA-ASI, a kitűzött érték 90-120 méter, azonban ez már csak a drón hasznos terhének, illetve az üzemanyag mennyiségének a rovására érhető el.



Az új gépet elsősorban speciális alakulatok számára ajánlják fejlesztői. A Mojave a szokásos orr alatti szenzorgömbön túl belső rendszerkamráiban további ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance - Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés) szenzorokat is hordozhat, továbbá hat szárny - és egy törzs alatti fegyverfelfüggesztővel is ellátták. A pilóta nélküli masina maximum 25 órán át képes a levegőben járőrözni, már amennyiben a STOL (Short Takeoff and Landing) képesség biztosításához nem kellett éppen visszafogni a betankolt kerozin mennyiségét.....


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media