Az orosz lopakodó jelenleg még csak együléses változatban létezik   © Vlagyiszlav Perminov

Lehet, hogy mégiscsak lesz kétüléses Felon verzió? Az OAK mindenesetre levédette a típusváltozatot

2023-11-22Katonai repülés

Az orosz ötödik generációs Szu-57-es kétüléses kialakítású változatának megépítéséről már évek óta keringenek pletykák, de eddig semmi kézzelfogható bizonyíték nem volt a program létezéséről

A szinte a teljes orosz repülőgépgyártást magába olvasztó OAK holding az Izvesztyija információi szerint szabadalmi jog bejegyzésére vonatkozó kérelmet nyújtott be a Szu-57 Felon vadászbombázó kétüléses változatára.

Azt persze nem tudni, mennyire komolyan gondolják az új típusváltozat megépítését, és ha fut is ilyen projekt, mikorra készülhet el a masina.

A szabadalmi jog bejegyzésére vonatkozó kérelem mellé csatolt rajz   © UAC



A kétüléses vasmadár elvileg a földi célok támadására kihegyezett, az F-15E Strike Eagle és a Szu-30MK Flanker által képviselt koncepciónak az ötödik generáció szintjére emelt képviselője lehetne, ám más szerepköröket is a nyakába aggathatnak.

Ezek egyike pedig a Loyal Wingman / manned-unmanned teaming elgondolás keretében a személyzettel ellátott harci gépekkel együttműködő drónok menedzselése lehet.

A pilóta nélküli gépek egyrészt folyton kéznél lévő segítségként tudnak majd légi fedezetet nyújtani az ember vezette társaiknak, másrészt pedig nyugodt szívvel beküldhetőek lesznek a keményen védett célok felderítésére, vagy éppen leküzdésére.

A fenti feladatok megtámogatásában nagy szerepe lehet a mesterséges intelligenciának (MI), ám azért a robotizált masinák irányítására, illetve a tőlük érkező információtömeg értelmezéséhez jól jön majd a Felon hátsó ülésén ülő hajózó közreműködése is.

Az említett Loyal Wingman szerepkörre van is ajánlata az orosz iparnak, hiszen már 2019-től tesztelik a Szuhoj által épített Sz-70 Ohotnyik típust. Ráadásul a csupaszárny drón az elmúlt pár évben több közös repülésen is részt vett a Szu-57-es együléses változatával.


Elképzelhető egyébként, hogy a kétüléses PAK-FA változatnak az indiaiak is örülnének. Ők már korábban is megpróbálták rávenni az oroszokat egy ilyen kialakítású gép kifejlesztésére, ám az együttműködés kudarcot vallott.

Ráadásul az IAF (Indian Air Force) az együléses Szu-57-es megvásárlásáról is letett. Hiába futott le ugyanis az indiai változat előzetes tervének kidolgozására irányuló 295 millió dolláros program, a részletes tervezésről szóló szerződés aláírását számos vitás kérdés - például a technológiai transzfer mértéke - megakadályozta.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media