© OAK

Diverzáns akciók lebonyolítására is alkalmas! Először landolt tábori reptéren az Il-76MD-90A

2023-11-23Katonai repülés

Bár az első példánya már csaknem tíz éve elvégezte első repülését, és már vagy húszra rákerült a vörös csillag, a négyhajtóműves óriás tesztelésével csak most jutottak el az előkészítetlen repülőterekről történő üzemeltetés kipróbálásához

Az orosz Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat közleménye szerint az Il-76MD-90A teherszállító repülőgép prototípusát első alkalommal próbálták ki tábori körülmények között, és végeztek vele le- és felszállást előkészítetlen talajú ideiglenes repülőtérről.


Az Iljusin ilyen jellegű képessége több területen is hasznot hajthat a hadseregnek. Ezek egyike lehet az ellenség hátában tevékenykedő speciális alakulatok célba juttatása.

Erre a feladatra már 2014-ben felkészítették az első Il-76MD-90A prototípust (és azóta a szériapéldányok is az ehhez szükséges felszereltséggel készülnek).

A hatalmas teherszállítónak nem éppen hozzá illő feladatoknak kell megfelelnie, mikor az ellenséges vonalak mögött akarnak vele különleges alakulatokat kihelyezni, vagy onnan hazaszállítani. A 210 tonnás maximális felszállótömegű óriásnak mélyrepülésben, mindössze néhányszor tíz méteres magasságban, sötétben, légvédelmi rakéták által fenyegetve kell átsuhannia az ellenséges vonalak fölött, hogy aztán ejtőernyővel, vagy pedig leszállva egy előkészítetlen és természetesen kivilágítatlan ideiglenes leszállópályára, juttassa célba a katonákat és a hadfelszerelést.

Mindez speciális rendszerek meglétét igényli, melyekkel egy normál rendeltetésű teherszállító repülőgép természetesen nincs ellátva. Az Il-76MD-90A első prototípusa 2014-ben érkezett vissza szülőhelyére, az uljanovszki Aviasztar repülőgépgyárba, hogy a szakemberek felvértezzék a különleges feladatokhoz nélkülözhetetlen berendezésekkel.

Az Iljusin orra alá felszerelték a többek között egy éjjellátó kamerát is magába foglaló optikai egység félgömbjét, továbbá ellátták földközelség jelző rendszerrel is. A gép új navigációs berendezést kapott, és kibővítették a kommunikációs lehetőségeit is.

Kiemelt figyelmet fordítottak az önvédelmi képesség megteremtésére: a szárnyak és a farokrész alá helyezték el az egyre több orosz repülőeszközön alkalmazott Vitebszk önvédelmi rendszer legfontosabb elemének tekinthető L-370-S konténert, mely egy optikai rendszer segítségével fókuszált infravörös sugárral zavarja meg a közeledő infravörös önirányítású rakéták vezérlőrendszerét. A Vitebszk másik kulcsfontosságú részének számító rakéta közeledés-jelző szenzorok is felkerültek az Iljusinra.



A hadsereg már bizonyára nagyon várja az új képességet, hiszen az ellenséges vonalak mögött tevékenykedő speciális alakulatok célba juttatásához eddig nem igazán rendelkeztek megfelelően felszerelt légi járművekkel, ellentétben például az amerikaiakkal; a jenkik ugyanis a C-130 Hercules alapjain létrehozott MC-130 Combat Talont a hatvanas évek közepe óta szinte minden háborúban bevetették.


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media