A MiG-35-ös két prototípusa   © Vadim Savitsky

Úgy tűnik, már a legmigebbik Miget, a MiG-35 Fulcrum vadászbombázót is bevetették Ukrajnában

2023-11-26Katonai repülés

A MiG-29-es alaposan átdolgozott változatának 7 évvel ezelőtti bemutatkozását a gyártó reményeitől eltérően nem követte nemzetközi megrendelésözön, de még hazai pályán sem hozott áttörést a Fulcrum család csúcsváltozata; most élesben is tesztelik

A RIA Novosztyi hírügynökség információi szerint az Orosz Légierő megkezdte a mindössze néhány példányban a rendelkezésére álló MiG-35 Fulcrum vadászbombázó harci alkalmazását az ukrán hadszíntéren.

A hidegháborús MiG-29 Fulcrum jelentős továbbfejlesztésével létrehozott MiG-35-ös 2017 januárjában egy látványos nemzetközi show keretében debütált az RSzK MiG telephelyén.

A nagy felbuzdulásnak azonban csak minimális eredménye volt, az orosz védelmi minisztérium ugyanis csak hat példányt rendelt a típusváltozatból, melyeket a gyártó 2021-re le is szállított.

Ezeket alkalmazza már egy ideje a légierő - minden bizonnyal földi célok ellen - az Ukrajna elleni invázió keretében. A RIA Novosztyi által megszólaltatott egyik OAK vezér (Szergej Korotkov) szerint, amennyiben az éles bevetések sikeresnek bizonyulnak, megvan az esélye, hogy a védelmi minisztérium nagyobb mennyiségű 35-ös beszerzéséről hoz majd döntést.


- Hírháttér -

A MiG-35-ös siker felé vezető útját állítólag leginkább az hátráltatja (a Szuhoj nagyobb hatósugarú, komolyabb fegyverterheléssel is megbirkózó típusain túl), hogy a gyártó még mindig képtelen azt AESA radarral szállítani. A már meglévő példányok orrában a MiG-29M/M2/K/KUB változatokban is használt, hagyományos antennával rendelkező N010M Zsuk-M figyel, mely a nagyobb radarkeresztmetszetű légi célokat 180 kilométerről képes érzékelni.

A már nagyon várt Zsuk-AME (más néven FGA50) jelzésű radar mintapéldányával 2018 végén készült el a Fazotron, de még hosszas tesztelés és valószínűleg több módosítás is vár rá, mielőtt a gyártásra érett verziója elkészülhet.

A MiG-35-ös első szériapéldánya az RSzK MIG Luhovici üzemének repülőterén   © Alexei Karpulev



A remények szerint az új AESA (Active Electronically Scanned Array) rendszerű berendezés az eddigi legjobbnak számító MiG-29-es radarnak (N010M Zsuk-M) a mai világban már nem túl nagy durranásnak számító hatótávolságával szemben már 260 kilométeres távolságból is képes lesz a nagyobb radarkeresztmetszetű légi célok detektálására, melyek közül egyidejűleg harmincat tud majd követni, hatot pedig támadni. Az új fejlesztésű szenzor természetesen földi célok felderítésére is alkalmas lesz, ez esetben négynek a támadásához tudja majd egyidejűleg a rakéták rávezetésére szolgáló jeleket kidolgozni.

Az új Zsuk-AME radar sorozatgyártására még várni kell   © paralay.ru



A radar már az új LTCC [low-temperature co-fired ceramic] technológiával készül, ami jelentős tömegcsökkenést eredményez (tömege 100 kg közelébe tehető).

Néhány, napjainkban már kulcsfontosságú eszközt azért sikerült az oroszoknak belepasszírozni a MiG-35-ös rendszerei közé, így az rakéta közeledés-jelző szenzorokat kapott, illetve alkalmassá tették a vadonatúj T220-as jelzésű célzókonténer hordozására is. A földi célok elleni precíziós fegyverek pontos célba juttatására szolgáló eszköz az oroszok ezen a területen megvalósult első használható fejlesztése.

Állítólag vadonatúj a gép szélvédője elé beépített IRST egység is.


A MiG-29-es legújabb verziójának tekinthető, egy, illetve kétüléses változatban készült Harmincötös külsőre gyakorlatilag teljesen megegyezik a 2011-ben egy-egy példányban épült, 741-es oldalszámot kapott MiG-29M, illetve a 747-es oldalszámmal ellátott kétüléses MiG-29M2-essel (illetve a haditengerészeti MiG-29K/KUB típusokkal), így azokkal együtt már a MiG-29-esek második generációját képviselik. Ezek egységes sárkányszerkezetét az RSzK MIG az indiaiak által 2004-ben megrendelt, és nagyrészt előre kifizetett haditengerészeti Fulcrumok révén befolyt pénzből fejlesztette.


Magocsi Gábor (magocsi.gabor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media