© OAK

Jól halad Kazanyban a Blackjack projekt, az idén várhatóan négy bombázót adnak át a légierőnek

2024-02-22Katonai repülés

A Tu-160M alapverzióját még a szovjet időkben gyártották; a birodalom szétesésével a beszállítók nagy része tönkrement, vagy éppen külföldre szakadt, úgyhogy a sorozatgyártás újraindításához a komplett ipari hátteret újra fel kellett építeni

Az orosz elnök a napokban személyesen ellenőrizte a tatárföldi Kazanyban a Tu-160 Blackjack stratégiai bombázók modernizálásával, illetve sorozatgyártásával kapcsolatos munkát.


A vizit idején a KAPO hangárjában négy gép volt kiállítva, kettő vadonatúj gyártású Tu-160M2 (erre sok esetben csak sima M-ként hivatkoznak), illetve két modernizált Tu-160M. A csapásmérőket még az idén átadják a légierő részére.

© OAK



Az újonnan gyártott stratégiai bombázóból összesen tíz darabot kell 2027-ig az Sz.P. Gorbunova nevét viselő üzemnek átadnia a légierőnek. A cég az első körben megrendelt bombázók összeszerelése után sem marad munka nélkül, hiszen a tervek szerint 2035-ig összesen 50 darab Tu-160-as beszerzését tervezi a védelmi minisztérium.

A következő videón az első példány első, 2022. januári felszállása látható.


A program némi csúszással indult, ami persze egyáltalán nem meglepő, hiszen óriási kihívás volt megszervezni az 1984-1992 között sorozatban készített típus ismételt gyártását, mivel a korábbi beszállítók egy része már nem is létezik, vagy éppen az ellenséggé lett Ukrajna területére szakadt. Jól jelzi, hogy az elmúlt években milyen ex-szovjet technológiai készségek maradtak kihasználatlanul (már amelyik el nem tűnt a süllyesztőben), hogy a KAPO szakembereinek például több mint 20 évnyi pauzát követően kellett ismét beüzemelniük a hatalmas titán részegységek hegesztését végző berendezéseket.

Az biztos, hogy mindez egy elképesztő méretű megaprojekt (ezt az Egyesült Repülőgépgyár elnöke fogalmazta meg pár éve, hozzátéve azt is, hogy még a Szuhoj PAK-FA programja is messze eltörpül mellette). A szovjet időkben 700 különböző szervezet dolgozott ezen a feladaton, megfelelő méretű pénzügyi támogatással. Ezt Oroszország már nem tudja biztosítani, amit pl. az is jelez, hogy a KAPO tervezett átszerszámozása, korszerűsítése is zátonyra futott.

Az újgenerációs Blackjack leginkább elektronikus rendszerei tekintetében jelent óriási minőségbeli ugrást: az oroszok által Fehér Hattyúnak becézett gép megújult fedélzeti berendezéseit a KRET konszernhez tartozó elektronikai vállalatok fejlesztették. Azok mintapéldányait egy Tu-214-es utasszállítóból kialakított repülő laboratóriumba szerelve tesztelték hosszú ideig, így a bombázó komplett fedélzeti elektronikus rendszeréről, beleértve a radarját is (a szentpétervári Zaszlon cég NV1.70 jelű berendezése), az első újépítésű Tu-160M2 levegőbe emelkedésének idejére már bőven gyűlt össze üzemeltetési tapasztalat.



A fenti projekten túl a KAPO az Orosz Légierő meglévő Tu-160-as flottájának modernizálásán is dolgozik. Az OAK bejelentése szerint ennek keretében 2022 decemberében készült el a negyedik példány.


Az upgrade keretében az újépítésű Fehér Hattyúknál alkalmazott fedélzeti rendszerek kerülnek beépítésre a gépekbe.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media