© TK

Az oroszokra kivetett szankciók miatt egyre nagyobb kihívás a maláj Szu-30MKM flotta üzemeltetése

2024-02-27Katonai repülés

A nagyjából másfél évtizede beszerzett orosz nagyvasakat a délkelet-ázsiai ország védelmi minisztériuma még legalább 20 évig szeretné üzemben tartani, viszont ez egyre inkább problémákba ütközik

A Királyi Maláj Légierő (RMAF) által 2007-2009 között beszerzett tizennyolc Szu-30MKM a Szuhoj népszerű kétüléses MK típuscsaládjának legfejlettebb, ráadásul nyugati elektronikus rendszerekkel (és fegyverekkel) is bőven megtámogatott változata.

A légierő még legalább két évtizedig szeretné alkalmazni a típust, ám a gépek üzemben tartása egyre nehezebb. Az Oroszország ellen hozott nyugati szankciók miatt ugyanis a malájok számára komoly kihívás Flankereikhez alkatrészeket beszerezni. Hiába igyekeznek egyre inkább helyi gyártású komponensekre támaszkodni, illetve más Szu-30-as alkalmazókkal kooperálni, a flotta jövőbeli üzemeltethetősége erősen kérdéses.


- Hírháttér -

A délkelet-ázsiai ország már rögtön a Szuhoj rendszerbe állítását követően igyekezett saját maga megoldani a típus szervizelését, illetve nagyjavítását. Pontosan ebből az okból hozták létre még 2011-ben orosz közreműködéssel az ATSC (Aerospace Technology Systems Corporation) cégen belül az STC (Sukhoi Technical Centre) részleget.

Itt nem csak a sárkányszerkezet javítását tudják elvégezni, hanem a fedélzeti rendszerek hibaelhárítását is megoldják, természetesen az orosz gyártóktól érkező alkatrészekre támaszkodva.

Az STC szakembereit még az olyan komplex berendezésekkel kapcsolatos munkákra is felkészítették, mint pl. az OEPrNK (Optronic Aiming and Navigation Complex System), az OLS (Optical Locater System), az elektronikus repülésirányító rendszer (FBW), vagy éppen az NO11M Barsz radar.


Az ATSC a 2023. áprilisi közleménye szerint a cég a Szuhojok rövidesen esedékessé váló nagyjavítását is bevállalná, mégpedig 50 százalékkal olcsóbban, mintha vissza kellene azokat fuvarozni Oroszországba.

Mondjuk, így sem lenne nagyon olcsó a munka, példányonként 27 millió dollárral kalkulál a vállalat.

De mindenképpen megéri még pénzt feccölni az előszárnyas típus életben tartásába, hiszen potens, jól felszerelt szerkezetről van szó.

Az orosz repülőgépgyártó többek között a francia Thales által szállított pilótafülke HUD (Head-Up Display), a szintén francia eredetű Damocles lézeres célzókonténer, a Damocles felfüggesztőpilonjába integrált, az éjszakai mélyrepülést lehetővé tevő NAVFLIR (Navigation Forward Looking Infra-red), a dél-afrikai Saab-leány Avitronics cég által fejlesztett rakéta-közeledés jelző (MAWS), illetve lézer besugárzás jelző szenzorok beépítésével próbálta áthidalni az orosz elektronikai iparnak a Szu-30MKM kétezres évekbeli létrehozásakor még fennálló tetemes lemaradását.


Persze azért van orosz technológia is a hatalmas Szuhojokban: ilyen például a nagyteljesítményű, PESA (passzív elektronikus sugáreltérítéses) antennával ellátott Barsz radar, vagy pedig a pilótafülke szélvédője elé szerelt infravörös kereső és követő egység. De természetesen az Irkut cég MK sorozatának védjegyének számító, a típus számára különlegesen jó manőverező képességet biztosító tolóerővektoros kormányrendszer és a kisméretű előszárnyak is részei a konfigurációnak.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media