© Mark Kwiatkowski

Hajtóműtűz miatt kényszerleszállást hajtott végre az amerikaiak egyik B-52 Stratofortess bombázója

2024-02-28Katonai repülés

Az észak-dakotai Minot légibázis gépe szerencsére egyben ért földet, és a személyzet tagjait sem érte sérülés

Kényszerleszállást hajtott végre február 23-án az észak-dakotai Minot USAF bázis egyik B-52 Stratofortess stratégiai bombázója a támaszpont betonjára, miután a nyolc hajtóműve közül az egyik tüzet fogott.

A lángokat a földön végül sikerült megfékezni. A repülőgépben a kiégett erőforráson túl egyéb baj nem keletkezett, és a személyzet is sértetlenül vészelte át a repülési eseményt.

© USAF



A baleset a típus kivénhedt hajtóműveire irányítja a figyelmet, ami egyre nagyobb probléma, nem véletlenül zajlik már teljes gőzzel a flotta áthajtóművezésének előkészítése.

Azt követően, hogy két és fél évvel ezelőtt sikerrel zárult a kapcsolódó tender - a nyertes ajánlatot a Rolls-Royce hajtóműgyár észak-amerikai divíziója tette, F130-as jelzésű erőforrásával -, 2022 szeptemberében befejeződtek egy olyan csökkentett méretű B-52-es modell szélcsatorna tesztjei, melyre már az F130-asokat befogadó új hajtóműgondolák kicsinyített változatait szerelték.

A brit gyökerű gyártó kb. egy éve kezdte meg a már a valós méretű erőforráscsomag tesztelését, mint arról az alábbi videó is tanúskodik.


Az USA hadereje számára egyébként nem ismeretlen az F130-as, hiszen ez dolgozik a Gulfstream V business jet katonai verziójának számító C-37A és B típusokban, illetve a Bombardier BD-700-ason alapuló E-11A BACN (Battlefield Airborne Communications Node) gépekben.

A hajtóműcsere hatalmas terhet vesz majd le a műszakiak válláról, hiszen nem kell óriási munka árán továbbra is életben tartaniuk a B-52-esek ősrégi P&W TF33-as erőforrásait.

Korábban egyébként az is felvetődött, hogy a nyolc sugárhajtóművet négy darab nagyobb teljesítményűre cserélik, ám erről az üzemanyagrendszer és a szárnyszerkezet átalakításának szükségessége miatt gyorsan letettek, marad tehát a párosával a szárnyak alá függesztett nyolc motor. Az ügylet értéke 500 millió dollár, ami az összes opció lehívása esetén akár 2.6 milliárdra is hízhat.

A Rolls-Royce-nak az USAF összes, szám szerint 76 B-52H bombázóján el kell végeznie a beavatkozást, ami összesen 608 darab F130-ast jelent.



A hajtóműcserével a légierő B-52-es állományának nyugdíjazását 2050-2060-ra lehet kitolni.

A régi TF33-asok lecserélése betetőzi majd az óriási BUFF-okon eddig már elvégzett modernizációs munkákat, melyek lehetővé tették, hogy az eredetileg stratégiai nukleáris csapásmérésre kifejlesztett bombázók a mai viszonyok között inkább hasznosítható közvetlen tűztámogató (Close Air Support - CAS) szerepkörben is megállják a helyüket.


Kolom Dávid (kolom.david@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media