Az egyik Triton prototípus   © US Navy

Egyre inkább az MQ-4C Triton drónokra támaszkodik a US Navy a rádióelektronikai hírszerzés terén

2024-02-29Katonai repülés

A szárazföldi területek fölötti felderítő missziókra kihegyezett RQ-4 Global Hawkon alapuló haditengerészeti típus rádióelektronikai hírszerző képességének megteremtéséhez 2019-ben fogtak hozzá az amerikaiak

A US Navy a marylandi Patuxent River támaszponton 2022 februárjában kapta kézhez az első IFC-4 (Integrated Functional Capability 4) szabványú MQ-4C Triton pilóta nélküli repülőgépet.

Az IFC-4 a SIGINT, azaz rádióelektronikai hírszerző kapacitás meglétét takarja, melynek megteremtésére a US Navy több mint harmincmillió dollárt fordított.

A típus tavaly érte az alapszintű bevethetőséget (IOC).

Az amerikai haditengerészetnél ez idáig a P-3 Orion alapjain létrehozott EP-3E Aries II flotta fedte le a kémkedésnek az ellenség által kisugárzott elektronikus információmorzsák begyűjtésére specializálódott szegmensét, de a feladatra nagyon is kézenfekvő egy automata légi platform alkalmazása.

A Tritonnal végzett SIGINT missziók annyiban különböznek a személyzettel ellátott előd hasonló célú bevetéseitől, hogy a levegőből kiszűrt titkok kiértékelése nem a fedélzeten történik, hanem a földi központban, ahová valós időben, titkosított adatkapcsolaton keresztül juttatják el azokat.

Az MQ-4C egyébként az F-35-ös vadászbombázókkal, az E-2D Advanced Hawkeye AWACS-ekkel, és a Navy vízfelszíni hajóegységeivel is képes a kommunikációra.

A US Navy 2018-ban állította rendszerbe a típus alapváltozatát, mely korszerű szenzorjainak és rendkívül hosszú, mintegy 30 órás járőrözési időtartalmának köszönhetően nagymértékben megdobja a haditengerészet ISR (Intelligence, Surveillance, Reconnaissance - Hírszerzés, Megfigyelés, Felderítés) kapacitását.



A gép missziós elektronikájának lelke az MFAS (Multi-Function Activ Sensor). Ez egy 360 fokos lefedettséget biztosító AESA radar, mely az elektronikuson túlmenően mechanikus kitéríthetőséggel is rendelkezik. Az eszközt úgy tervezték, hogy együttműködjön egy automata azonosító rendszerrel (AIS), amely képes arra, hogy beazonosítson egy tengeri járművet, és meghatározza annak helyét.

Az így felderített célpontról aztán az MFAS egy jó minőségű képet tud készíteni. Ezek után, ha a Triton jobban megközelíti a kérdéses járművet, elektro-optikai / infravörös szenzorjaival és elektronikus rendszereivel képes a végső azonosítást elvégezni.


Bedőcs Tibor (bedocs.tibor@aerotech.hu)
TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media