Lezuhant az Orosz Légierő egyik modernizált változatú Szu-25 Frogfoot harci repülőgépe
Igazi kuriózum veszett oda a Közel-Keleten! Lezuhant egy iráni F-14 Tomcat vadászgép
Úgy tűnik, orosz eredetű Mi-28 Havoc harci helikopterekkel erősítette meg hadseregét Uganda
Nem szűnnek a problémák a következő generációs európai vadászbombázó fejlesztése körül!
Kína haditengerészete hivatalosan is vízre bocsájtotta legújabb repülőgép-hordozóját, a Fujiant

A belga projekt - Magyarok restauráltak Belgiumban egy volt NDK-s MiG-21-es vadászgépet


AeroTech 2018-05-13A múlt bűvöletében
Nagy elismerést jelent a hazai repülő-műszaki szakma számára, hogy a Belga Királyi Múzeum magyar szakembereket kért fel a birtokában lévő, NDK eredetű MiG-21 bisz-A vadászgép átvizsgálására és részleges helyreállítására
© lásd Résztvevők
A megtisztelő és nagy kihívást jelentő munka első ütemére - nyolc hónapos egyeztetést és felkészülést követően - 2016. április 16-án ketten utaztunk ki a Beuvechain repülőterén kiállított relikvia kezelésbe vételére.

Hogy is kezdődött?

A belga MiG-21-essel kapcsolatos szálak mozgatója a nyugat-európai országban élő és dolgozó Prof. Régert Tamás (a Kármán Tódor által alapított kutatóintézet áramlástannal foglalkozó kutatója), aki a múzeum önkénteseként sokat fáradozott ikonikus repülőgépük állapotfelmérése és restaurálása kapcsán: a magyar katonai repüléssel foglalkozó internetes fórumokon keresett válaszokat gépük állapotával kapcsolatban. Itt került képbe Szilaveczki Rudolf, a volt MN 4563. 31-es vadászrepülő ezred sárkány, hajtómű mechanikusa, akinek sikerült válaszokat adnia a felmerülő kérdésekre.

A netes fórumon keresztül csaknem hat hónapon át zajlott a távolsági tanácsadás és a MiG valós állapotának a feltárása, de persze az ilyen jellegű együttműködésnek megvannak a maga korlátai.

Ekkor merült fel az igény a repülőgéphez történő kiutazásra.

Én Szilaveczki Rudolf barátomtól kaptam felkérést a megtisztelő feladatra, mikor segítő és hozzáértő kezeket keresett a belga projekthez. Személyemre - a hosszú ideje tartó barátságunkon túl - a taszári MN 4563. alakulat MiG-21-esei között Hangár I.o. Rádió Lokátor továbbszolgáló mechanikusként eltöltött évek miatt esett a választása.

Beuvechain, Belgium, 2016. április 16.

Végre a maga teljes valójában is szemrevételezhettük a vadászgépet. Az NDK légiereje egészen a megszűnéséig, 1991-ig repülte a vasmadarat, de új tulajdonosai azóta nem végeztek rajta állagmegóvást, karbantartást, és ez küllemileg meg is látszott rajta. Egyébként hiánytalan állapotban volt.


© lásd Résztvevők


A légibázis parancsnoka, Georges Franchomme ezredes az alakulat főhangárjában biztosított helyet a munkához, tehát első feladatunk az volt, hogy valahogy odavontassuk a repülőgépet. Ez végül nagy nehézségek és komoly fáradozás árán sikerült is. Leginkább az okozott problémát, hogy az orrfutó ballon le volt eresztve (feltölteni nem lehetett), a főfutókból pedig elillant a nitrogén.





Az előzetesen kapott információk alapján minderre fel voltunk készülve, és itthonról vittünk magunkkal eredeti feltöltő eszközt.

A hangár és a légibázis személyzete egyébként nagy érdeklődéssel és kollegiális szeretettel fogadott és várt minket. A hangármester utasított mindenkit, hogy minden lehetséges módon segítsék a munkánkat, beleértve a szükséges eszközök biztosítását is. Mindez hatalmas öröm és megtiszteltetés volt számunkra.


© lásd Résztvevők


© lásd Résztvevők


Mi azonban - mivel nem tudtuk, milyen támogatásra számíthatunk, és egyébként sem akartuk feleslegesen terhelni vendéglátóinkat - kiutazásunk előtt minden szükségesnek ítélt szerszámot, segédanyagot, műszert és rajzot összegyűjtöttünk, és kivittünk magunkkal Belgiumba.

Szétkaptuk a miget

Miután fedél alá került a huszonegyes, megkezdtük a gép lelemezelését és feltárását. Főfutóit feltöltöttük nitrogénnel, az orrfutó belső ballonját pedig kicseréltük a belgáktól kapott Alpha Jet főfutó ballonra.

Az első nap végére tökéletesen állt a lábán a MiG.



A lelemezelés után kiderült, hogy a gép berendezései, műszerei, illetve kabinja is hiánytalan állapotban van. A hajtómű olajtartálya a nagyjavítást végző NDK üzem plombájával volt lezárva! Ebből arra következtethettünk, hogy a gép nagyjavítás után kevesebb, mint 25 órát repült, ugyanis ennyi az olaj üzemideje.


© lásd Résztvevők


© lásd Résztvevők


A múzeum idős önkéntesei folyamatosan nyomon követték munkánkat, naponta ellátogattak a hangárba megnézni, hogy haladunk. Az ezred apraja nagyja is hasonlóan viselkedett, nyomon követték a "retro csoda" megújítását. Turistalátványosság lett belőlünk! Mindenki tudott rólunk. Határtalan szeretetben töltöttük az időt. Mindenhol tisztelegtek és mosolyogtak, ami valami hihetetlen érzés volt. Jó volt ott Magyarnak lenni.

Az ezred nyugalmazott főmérnöke, Marcel Peren ezredes szinte már fiainak fogadott minket, és legszívesebben csatlakozott volna hozzánk, hogy ő is a huszonegyesen dolgozhasson!

No de visszatérve kiutazásunk tárgyához, a következő munkafolyamatként kiemeltük a sárkányból a katapultülést, majd átvizsgáltuk, és meggyőződtünk hatástalanított állapotáról.


© lásd Résztvevők


© lásd Résztvevők




Egyébként a gép minden berendezése üzemképes volt, beleértve a GS-23 gépágyút is! Ezt eltávolítottuk a gépből, a belga kollégák restaurálták, majd a múzeumban kiállításra került.




© lásd Résztvevők


A MiG műszerfalát személyesen szedtem szét. A csatlakozók átkötésével lehetővé vált a kabin eredeti vörös és fehér fényű világításának beüzemelése egy külső áramforrásról, amit még itthon készítettem a géphez.


© lásd Résztvevők


© lásd Résztvevők


© lásd Résztvevők


© lásd Résztvevők


© lásd Résztvevők


© lásd Résztvevők




Folytatódott a berendezések átvizsgálása, a lemezek tisztítása és karbantartása, a hiányzó csavarok pótlása. A katapultülésből eltávolítottuk a mentőernyőt, és átadtuk a múzeum részére.


© lásd Résztvevők


Egy kis diplomácia

A légibázis területén található intézményt más relikviákkal is gazdagítottuk: megajándékoztuk egy általam teljesen restaurált Zs-5 orosz pilótasisakkal, oxigén maszkkal egyetemben, Szilaveczki Rudi pedig az egyenruhájától vált meg, de vittünk ki magyar repülős sapkákat, csákókat, PPK-1 G nadrágot, továbbá szellőző pilóta G-overallt is.

Ezeknek a tárgyaknak a bemutatására a múzeum létrehozott egy magyar vitrint, annak ellenére is, hogy eredetileg csak a Belga Királyi Légierő múltjával és jelenével kapcsolatos dolgokkal foglalkoztak.

Az intézmény kiállítóterében egy kisebb fényképtárlatot is összehoztak, mely az általunk végzett restaurációs munkát mutatja be.

Mint belgiumi tartózkodásunk során fény derült rá, a MiG-21-es kellemes emlékeket ébreszt néhány belga sokcsillagos tábornokban is: a Beuvechain légibázis parancsnoka egy romániai NATO hadgyakorlaton vendégpilótaként már repült a MiG kétüléses, UM változatával, és saját bevallása szerint szerelmese lett e típusnak. A Belga Hadsereg vezérkari főnöke, Van Calaenberge tábornok számára pedig Szlovákiában adódott hasonló lehetőség. El volt tőle ragadtatva.

A MiG-21-es körüli munkák lecsengését követően néhány szívhez szóló eseménynek is részesei lehettünk.

Az még csak a bemelegítés volt, hogy egy kedves tiszt átvitt minket a repülőtér helikopter bázisára, ahol bemutatták nekünk az EuroCopter csúcsforgószárnyasát, az NH-90-est, ami számunkra fantasztikus volt.

Az ott tartózkodásunk utolsó napján fogadást rendeztek számunkra az ezred étkezőjében. A Belga Királyi Légierőhöz tartozó Golden Falcon egyesület tiszteletünkre előre hozta az éves összejövetelét. A nyugalmazott pilótákat, veteránokat tömörítő szervezet tagjai kimondhatatlan szeretettel és tisztelettel fogadták a magyar különítményt, és meglepetésünkre egyesületük tiszteletbeli tagjaivá fogadtak bennünket.

Hazautazásunkat követően a gépet a múzeum önkéntesei csiszolták le, a Belga Királyi Légierő szakemberei pedig lefestették azt. A beavatkozást követően a MiG-21bisz-A eredeti, korhű állapotba került.


© lásd Résztvevők


Ismét Belgiumban

Minderről személyesen is meggyőződhettünk, hiszen 2016 októberében ismét Belgiumba indultunk. A Belga Királyi Légierő megalakulásának 70. évfordulóján tartandó ünnepségre és fogadásra voltunk hivatalosak, és persze a szívünkhöz nagyon hozzánőtt huszonegyesen is volt még egy kevés igazítani való. Most, hogy a gép megkapta új festését, a helyére tettünk és bekötöttünk még néhány kábelt, és ezzel el is készült a nagy munka.



Második kiutazásunk során tovább gazdagítottuk a múzeum gyűjteményét: egy komplett orosz VKK-6 Strato ruha GS-6 sisakkal egyetemben, egy MN. Repülő Őrnagyi díszegyenruha kitüntetésekkel, valamint egy 1:32 méretű, diorámába foglalt MiG-21bis makettet adtunk át belga barátainknak.





Ez utóbbi egyébként a 6009 oldalszámot kapta, melynek eredetijét Szilaveczki Rudi kollégám, barátom, és a belga MiG-21-es felújítási program oszlopos tagja 10 évig üzemeltetett Taszáron.


© lásd Résztvevők


Teljes sikerrel, és sok új baráttal gazdagodva zárult az általunk bevállalt hatalmas feladat, melynek végrehajtása során megérintett minket annak a múltnak fuvallata, mikor még napi szinten ezen csodás vasmadarak között foroghattunk.

Kétszeri kiutazásunkat szabadságunk alatt oldottuk meg. Az utazás költségeit részben Régert Tamás fizette. Munkánkért térítést nem kértünk és nem is kaptunk. A mai napig a polgári életben dolgozunk, a repülés világától kicsit ugyan távol, de azt nem feledve! Reméljük, kinti tevékenységünkkel hozzájárultunk a magyar katonaság és a magyar repülés méltó hírének öregbítéséhez.

Végezetül álljon itt a huszonegyes felújításához hozzájáruló magyar csapat névsora:

Prof. Regert Tamás,
Szilaveczki Rudolf,
és aki mindezt lejegyezte:
Mesterházy Sándor,

illetve aki mindezt nagy lelkesedéssel támogatta:
Eric Verschueren (Belga Királyi Múzeum)

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

TETSZETT A CIKK? AJÁNLJA MÁSOKNAK IS!

KAPCSOLÓDÓ TARTALOM
Ez a dátum biztosan bekerül a repülés történetének könyvébe - lezárult a MiG-21-es sorozatgyártása
Gyakorló légiharcot vívó Szu-27-est fényképeztek le a titokzatos 51-es körzet fölött
Nyilvánosságra hozta a US Navy a szír Su-22 Fitter levadászásáról készült videót
Ikonikus gépet alkottak - Negyven éve emelkedett levegőbe első alkalommal a MiG-29-es
Valahol megbecsülik őket - képes beszámoló a lengyel MiG-29-esek és Szu-22-esek modernizációjáról

AeroTech
Repülési portál
2012-2019. AeroTech.hu - Minden jog fenntartva
Web Design by AeroTech Media
Impresszum
Partnereink: