Kedves Látogatónk! Kérjük, nézze el nekünk, hogy az AeroTech 2016 szeptembere előtt készült korai cikkei szakmai tévedések, helyesírási hibák formájában fokozott mértékben magukon viselik apró szerkesztőségünk tapasztalatlanságának nyomait.
A Kamov Ka-52-es lehetséges szíriai bevetését már néhány hónapja kiszivárogtatták az oroszok, és úgy látszik, mostanra tudták előkészíteni a típus első éles harci alkalmazását.
A Hmeymim légibázison a 79-es oldalszámú gép került lencsevégre, amely valószínűleg nem sokkal korábban érkezhetett az arab országba, mivel a légiszállítás miatt leszerelt rotorlapátokat még nem tették vissza rá.
Kint van már Szíriában az oroszok másik új típusa is, a Mi-28 Havoc, melyről már egy videó is felkerült a netre.
A felvétel 15. másodpercétől látható a Havoc
A hadműveletekben az oroszok eddig csak a Mi-8-asok és Mi-24-esek legrégebbi változatait alkalmazták, melyek nem túl komoly önvédelmi képességgel rendelkeztek, azok ugyanis jórészt csak rakétacsalikkal voltak felszerelve.
A helyszínen készült videók tanúsága szerint a gépek és személyzetük rettenetesen veszélyes körülmények között tevékenykedik, és kész csoda, hogy eddig csak egy Mi-8-ast vesztettek el. A Mi-24-esek a sűrűn beépített területek fölött alacsonyan repülve gépágyúval és irányítatlan rakétákkal támogatják a szír kormányhadsereg harcát a különböző ellenzéki fegyveres erők ellen.
Brutális harcokban az orosz Mi-24-esek Szíriában
A felvételeken az is látszik, hogy a forgószárnyasok folyamatosan lövik ki a rakétacsalikat, azonban a korszerűbb vállról indítható légvédelmi rakétákkal szemben azok már nem jelentenek elégséges védelmet. Nem véletlenül semmisítettek meg már jó pár Mi-24-est napjainak háborúiban Ukrajnában, Szíriában, vagy éppen Örményországban.
Néhány hónapja azonban már megjelent a legkorszerűbb Mi-8-as típusváltozat is a közel-keleti országban: a Mi-8AMTSh felfegyverzett szállítóhelikopter szárnycsonkjainak végére egy-egy L-370-S, a közeledő infravörös önirányítású rakéták zavarására szolgáló konténert szereltek.
Ugyanezzel az önvédelmi rendszerrel rendelkeznek a szír hadszíntéren most megjelent Ka-52-esek is.
Az L-370-S jelzésű konténer a Vitbesk önvédelmi rendszer része, melyet a szamarai Ekran cég hozott létre, több más vállalat berendezéseinek az integrációjával: a rendszer az L-150 Pastel radar-besugárzásjelzőből, az L-140 Otklik lézer-besugárzásjelzőből, rakéta közeledés-jelzőkből, két L-370-S irányítható sugárzású infravörös zavaróból, is hat készlet kiszórható infracsapdából áll.
A Vitbesk legfontosabb része a sokáig titkosan kezelt L-370-S, mely a Zenit cég terméke, és amely egy optikai rendszer segítségével fókuszált infravörös sugárral zavarja meg a közeledő infravörös önirányítású rakéták vezérlőrendszerét.
A berendezés tesztjei 2004 és 2009 között zajlottak, eleinte még az együléses Ka-50-esen. A végső éles tesztet egy hegytetőre állított, és a rendszerrel felszerelt Mi-8-as segítségével bonyolították le, melynek hajtóművei teljes erővel dolgoztak és forogtak a rotorlapátjai, miközben vállról indítható Igla infravörös önirányítású rakétákat indítottak rá. A Vitbesk kitűnően vizsgázott, eltérítette a helikopter felé tartó rakétákat, így 2009-ben gyártásra éretté nyilvánították.