Már folynak a kutatások a Tűzróka című kalandfilmben szereplő fiktív MiG-31-eshez hasonló képességű vadászgép megalkotásával kapcsolatban, de azért az agyhullámok segítségével közvetlenül irányítható harci eszközökre néhány évtizedet még várni kell
A Tűzróka egy 1982-es amerikai kalandfilm, melynek rendezője és főszereplője Clint Eastwood. A történet a MiG-31 Firefox (Tűzróka) nevű új orosz vadászrepülő megszerzése körül bonyolódik, amelynek hadrendbe állításával simán megnyernék a hidegháborút a szovjetek, mivel a gép rendkívül fejlett harci eszközök garmadájával rendelkezik.
A szovjet mérnökök legnagyobb dobása a Tűzróka különleges képességei közül a teljes körű gondolatvezérlés lehetőségének a megteremtése volt, mely által a gép rendkívül gyorsan és pontosan reagálhat az ellenfél lépéseire.
Ilyen fegyverrendszer nem maradhat a szovjetek birtokában, ezért az Egyesült Államok katonai vezetői úgy döntenek, hogy a még fejlesztés alatt álló, és még csak egy példányban létező gépet még az előtt meg kell szerezni, hogy az sorozatgyártásba kerülne.
A Firefox ellopása körül forog tehát a film cselekménye, melyhez hasonló esetre a való világban azért még évtizedekig nem kerülhet sor. Bár a kutatások már javában zajlanak a témában, a szakértők szerint még több évtizednyi munka van hátra.
De azért már megvannak az első biztató eredmények: egy 2015-ös kísérletében a különleges védelmi kutatásokkal foglalkozó amerikai DARPA ügynökség egyik kísérleti alanya agyhullámai segítségével irányított egy vadászgépet. Az 55 éves, nyaktól lefele teljesen lebénult nő bal agyféltekéjének motoros kérgébe két borsó nagyságú eszközt ültettek be, amelyek képesek kiolvasni az agyhullámokat arról a területről, amely a jobb kéz mozgásának koordinációját végzi. A kísérlet során, némi gyakorlással a nő képes volt elsajátítani egy robotkéznek a gondolataival történő irányítását.
A DARPA kísérlete során a hölgynek a robotkezével egy botkormányt kellett megragadnia, amivel az ágya mellett lévő számítógépen egy F-35-ös vadászgépet és egy Cessna kisrepülőgépet felvonultató szimulátort lehetett irányítani.
A beszámolók szerint a repülőgépek irányítása közben a kísérleti alany nem a botkormány megfelelő irányba mozdítására koncentrált, hanem végig csak a repülésre gondolt, és így, annak ellenére, hogy még soha nem vezetett repülőgépet, meglepően ügyesen tudta irányítani a virtuális légi járműveket.
FighterSweep
Origó