A Szu-35-ös szimulátora - maradnak a cirill betűk   © FOTOGRAFERSHA

Kifogtak az oroszokon a kínai írásjelek - maradnak a cirill betűk a kínaiaknak szánt Szuhojokban

2016-10-12Katonai repülés

Bár a Kínai Légierő eredetileg ragaszkodott hozzá, hogy leendő Szu-35-öseinek rendszereit az igényeihez igazítsa a Szuhoj, ebből szinte semmi sem valósult meg, sőt még a kijelzőkön is orosz nyelvű információkat kell majd böngészniük a pilótáknak

Pedig a legújabb Szu-27-es változat beszerzésével kapcsolatos kínai-orosz tárgyalások éppen azért húzódtak el, mert az ázsiai ország képviselői ragaszkodtak a Flanker jelentős mérvű kínaiasításához, ami egyrészt magában foglalta volna kínai fedélzeti rendszerek és fegyverzet integrációját, másrészt a felhasználói interfész (magyarul a pilótafülke kijelzőinek nyelvezete) kínai nyelvre történő átprogramozását.

Az oroszok ezen igényeknek a kezdetektől fogva igyekeztek ellenállni, arra hivatkozva, hogy a Szu-35-ös ilyen fokú átalakítása következtében a gépek átadása nagyon elhúzódna, hiszen az új fedélzeti rendszerek beépítése miatt a berepülési program egy részét meg kellene ismételni. Az új fegyverek integrációs munkája típusonként pedig akár 1000 órát is igénybe venne.

Úgy látszik, ezt végül a kínaiak is belátták, így a PLAAF (People s Liberation Army Air Force) részére szállítandó Szu-35-ösök lényegében csak egyetlen egy fedélzeti berendezés terén különböznek majd az Orosz Légierő gépeitől: ez pedig a kínai műholdas navigációs rendszer, a Beidou vevőmodulja lesz, mely az orosz Glonass blokkját váltja fel.

Orosz nyelvű marad a pilótafülke kijelzőinek nyelvezete is. Bár ez esetben az oroszok kivételesen elfogadták a vevő igényét, hogy a pilóták az általuk megszokott hieroglifákat láthassák viszont a Szu-35-ös két 230 x 305 milliméteres monitorán, az interfészek átprogramozása nem hozta meg a várt eredményt. Hiába írták át ugyanis a KRET konszern szakemberei óriási munkával a kijelzők által megjeleníthető orosz feliratokat kínaira, az végül nehezen olvashatónak bizonyult. A bonyolult rajzolatú kínai írásjegyek az eredeti orosz feliratok méretében megjelenítve nem nagyon látszottak, így nem nyerték el a PLAAF képviselőinek a tetszését sem.

Az orosz feliratok böngészése azonban vélhetőleg nem okoz majd nagy lelki törést a kínai pilótáknak, hiszen az ázsiai ország légierejénél rendszeresített Szu-30-asok szintén oroszul kommunikálnak személyzetükkel, bár ott a némileg hagyományosabb kialakítású pilótafülke miatt lényegesen kevesebb a szövegesen megjelenő információk mennyisége.

A Kínai Légierő az első négy Szu-35-ös vadászbombázóját még az idén, az összesen megrendelt 24 darab utolsó példányait pedig 2018-ban vehetik majd át.

Izvestia

TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media