© Andrey Zakharenko

Levegőben a szovjet korszak után készült első orosz nagyméretű utasszállító

2017-05-28Polgári repülés

A szibériai Irkut cég által tervezett MC-21-es május 28-án végezte el az első repülését Irkutszkban

A szovjet időszak óta készült első orosz nagyméretű utasszállító repülőgép igazán figyelemre méltó konstrukció, amely - a megfelelő szervizháttér megteremtése esetén - talán felkeltheti majd a nyugati és az ázsiai légitársaságok figyelmét is.



Az orosz utasszállítót az Irkut cég, illetve a vele egybeolvadt Jakovlev tervezőiroda fejlesztette. A korábban a magyar sajtóban MSz-21, az angolban pedig MS-21-esként emlegetett típus névváltásnak az az oka, hogy a típus cirill betűs megnevezését (MC-21) a gyártó levédette, megszüntetve egyúttal a nyugati sajtó cirill-latin átírásból adódó gyakori zavarát is.

A szuper-manőverező képességgel rendelkező Szu-30MK Flanker vadászbombázók gyártásával ismerté vált Irkut egy olyan, típusváltozattól függően 150-212 utas befogadására alkalmas utasszállító repülőgépet alkotott, melynek talán legfigyelemreméltóbb része a szárny: az ugyanis teljes egészében, beleértve a belső struktúráját is, kompozit műanyagból készült. Ilyen kategóriájú gépeken eddig még nem használtak kompozit szárnyakat, az Irkut viszont erre alapozta az egész program sikerét: csak ebből a könnyű, de erős anyagból készíthetőek olyan nagy karcsúságú szárnyak, amelyek biztosítják majd a gép alacsony üzemanyag fogyasztását.

Az oroszoknak a nyugattal történő szembefordulásuk miatt (és persze a hazai ipar fejlesztése érdekében) fontossá vált, hogy a gép külföldi alkatrészeinek arányát a lehető legkisebbre szorítsák le. A programban résztvevő cégek keményen dolgoznak az MC-21-es külföldi eredetű alkatrészeinek és rendszereinek a kiváltásán: többek között folyik az új PD-14-es hajtómű, továbbá hazai repülési elektronika és korszerű kompozit anyagok fejlesztése.
A kalkulációk szerint a gép PD-14-es erőforrásokkal ellátott változatánál az orosz alkatrészek aránya a prototípus esetében meghaladja majd az 50 százalékot, amit a sorozatgyártás beindításának idejére 60 százalékra remélnek feltornászni.

Az első két prototípus azonban még amerikai hajtóműveket kapott, ahogy az eddig megrendelt kb. 200 darab gép túlnyomó többségéhez is a Pratt & Whitney PW1400G-JM sugárhajtóművet választották a leendő tulajdonosok.

TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media