Az Open Sky egyezmény keretében alkalmazni kívánt típust hosszú évekig tesztelték a fejlesztők, és már megvizsgálták a tagországok szakértői is. Már csak a felderítő missziókra feljogosító passzus aláírása volt hátra. Ez azonban nem jött össze
A legális kémkedést lehetővé tevő Nyitott Égbolt egyezményt 1992-ben 34 ország írta alá, és az 2002-ben lépett érvénybe. A tagországok repülőgépei eddig már nagyjából 1200 missziót teljesítettek, melyek keretében kamerákkal és különféle szenzorokkal felszerelkezve ellenőrizhették a megállapodást aláíró országok katonai objektumait, csapatmozgásait.
Az oroszok az Open Sky repüléseket jelenleg meglehetősen elavult gépekkel, többek között a Tu-154-es utasszállító átépített változatával végzik, amin változtatni szeretnének.
Ezért a kormány két Tu-214ON típusú gépet rendelt a kazanyi KAPO üzemtől, melyek 2011-ben, illetve 2013-ban végezték el az első repülésüket.
A speciális célú gép felderítő rendszereinek fővállalkozója a Vega rádiótechnikai konszern, mely digitális kamerákkal, szintetikus apertúrájú oldalra néző radarral és infravörös felderítő rendszerekkel szerelte fel a gépeket.
Mivel az egyezmény nagyon szigorúan megszabja, hogy milyen képességű felderítő rendszerekkel szabad felvértezni a keretében alkalmazni kívánt repülőgépeket - sőt még a kamerákhoz alkalmazható filmek paramétereit is leszabályozza - egy új típus bevezetése előtt azt részletesen átvizsgálják a résztvevő országok szakemberei.
Ennek első fordulója 2018 májusában zajlott le a Kubinkai légibázison, ahol az Open Sky húsz országból érkezett 56 specialistája tesztelte a gépet. Ezt szó szerint kell érteni, hiszen nem csak egyszerű szemrevételezésről volt szó: az oroszoknak biztosítaniuk kellett, hogy a szakemberek lemérhessék a kamerarendszerek felbontóképességét és egyéb paramétereit, sőt még négy repülésre is elvitték őket, melyek során földi optikai tesztobjektumok segítségével vizsgálták a szenzorok jellemzőit.
Szeptember 2. és 11. között ismét összegyűltek a szakemberek, hogy pontot tegyenek az új típus befogadási procedúrájára. Az ismét csak a Kubinkai bázison tartott esemény azonban nem a tervek szerint alakult, mivel az USA küldötte - a többi ország képviselőitől eltérően - nem volt hajlandó aláírni a Tu-214ON nyitott égboltos használatbavételi engedélyét; ennek oka egyelőre nem ismert.