Bevetés után ismét hazai pályán az USAF egyik Feketerigója   © USAF

Elromlott a Blackbird a szovjet légtér közelében, de a svédek kisegítették - Most kaptak jutalmat

2018-12-03Katonai repülés

Az USAF egy SR-71 Blackbird bevonásával 1987-ben lezajlott missziójának története 30 évnyi titkosítást követően tavaly kerülhetett napvilágra, így a 3.3 Mach-ra kalibrált, sérült Feketerigón segítő svéd pilóták csak most kaphatták meg jutalmukat

Az ELINT (elektronikus hírszerző) rendszerekkel, oldalra néző radarokkal, nagyfelbontású kamerákkal megpakolt, a korát jócskán megelőző SR-71 Blackbird felderítőgép harminc éven keresztül szolgálta az USA érdekeit, kihasználva, hogy a hangsebesség háromszorosát meghaladó utazósebessége, illetve több mint 25 ezer méteres repülési magassága révén gyakorlatilag sebezhetetlen.

A Svéd Légierő Viggen flottája 2005-ben nyugdíjba vonult   © Flygvapnet



Már persze, ha bevetés közben nem hibásodik meg ezen rendkívüli repülési paramétereket biztosító hajtóműveinek egyike, mint ahogy néhány évvel a hidegháború lezárása előtt az meg is történt, mégpedig az észak-európai légtérben, közel a szovjet határhoz.

A szóban forgó, a szokásosnál is kockázatosabbá vált misszióra 1987. június 29-én került sor.

Az USAF állományában lévő SR-71 Blackbird a RAF nagy-britanniai Mildenhall légitámaszpontjáról emelkedett levegőbe kétfős személyzettel a fedélzetén, hogy a Barents- és a Balti-tenger fölött nagy magasságban átrepülve, oldalra néző szenzoraival betekintést nyerjen a szovjet birodalom olyan ikonikus szentélyeibe, mint például a tengeralattjáró bázisokat is rejtő Kola-félsziget.

© Flygvapnet



A Balti-tenger légterében a Blackbird egyik hajtóműve azonban súlyosan meghibásodott, emiatt a gép repülési magassága pillanatok alatt 7300 méterre zuhant, és persze a 3.3 Mach tempója is jócskán visszaesett. Mivel a Szovjet Légierő vadászgépeitől biztos védelmet nyújtó paraméterek semmivé foszlottak, a személyzet igyekezett minél gyorsabban eltávolodni a kommunista birodalom légterétől, a barátságosabb svéd területek irányába.

Az amerikaiak irritáló felderítő repüléseit nyomon követő vörös csillagos légvédelem ugyanis pontosan az ilyen gikszerekre várt, hogy végre levadászhassa a normál esetben számára elérhetetlen, fegyvertelen típust.

© USAF



Ezzel minden bizonnyal meg is próbálkoztak volna, azonban a svéd légi irányítás két, éppen levegőben tartózkodó Viggen vadászgépet küldött a nagy magasságból előzuhant felderítő azonosítására, illetve kíséretére, melyek jelenléte viszont már távol tartotta a migeket.

Az első két skandináv gépet aztán az üzemanyagkészletük megfogyatkozása miatt két másik ugyanolyan típus váltotta fel, továbbra is biztos védelmet nyújtva a sérült SR-71-esnek.

A négy Viggen négy pilótájának támogatásával a svéd légteret egy hajtóművel átszelő Blackbird végül Dánián keresztül épségben eljutott az Északi-tenger partján fekvő nyugat-német Nordholz légibázisra, ahol aztán sikeresen landolt.



A misszió - érthető okokból - 30 évre titkosításra került, az USAF csak 2017-ben hozta nyilvánosságra a részleteit. A segítő szárnyakat nyújtó négy egykori Viggen pilóta, Eric Blad, Roger Moller, Krister Sjoberg, és Bo Ignell csak ezek után, 2018. november 28-án a stockholmi amerikai nagykövetségen, az SR-71 Blackbird két pilótájának, Duane Noll és Tom Veltri jelenlétében kaphatta meg kiérdemelt jutalmát, az Amerikai Hadsereg Air Medal kitüntetését.

TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media