A Northrop Grumman által fejlesztett B-21 Raider alacsony észlelhetőségű stratégiai bombázó programja fontos akadályon lendült át november végén, jelentette be az Egyesült Államok Légiereje
A B-2 Spirit és a B-1B Lancer amerikai stratégiai bombázóflottát majdan felváltó B-21 Raider fejlesztési programja az elmúlt hónap végén jutott túl a CDR (Critical Design Review - kritikus tervfelülvizsgálat) fázisán. Ennek során azt ellenőrizték, hogy a típus tervei kellőképpen kiérlelődtek-e már ahhoz, hogy megkezdhessék a prototípus gyártását, illetve, hogy problémamentes lesz-e a fedélzeti rendszerek integrálása, és a gép tesztelése.
A Northrop Grumman számára a CDR kipipálása lehetővé teszi, hogy megkezdhesse a Raider első példányának gyártását.
A projekt egyébként nagyrészt az előzetesen lefektetett ütemterv szerint halad, bár azért voltak hátráltató tényezők. Ezek egyike a hajtóművek levegőbeömlő nyílásainak elhelyezéséből adódott.
A radarral történő észlelhetőség mérséklése szempontjából kényes szerkezeti elemek beömlőnyílásait ugyanis igyekeztek minél jobban besüllyeszteni a bombázó törzsének felső részébe, de ugyanakkor azt is biztosítani kellett, hogy az erőforrásokhoz minden repülési helyzetben elegendő mennyiségű levegő jusson.
Már a nagy előd, a B-2 Spirit esetében is törekedtek a hajtóművek egyébként nagy radarhullám reflexiót generáló kompresszorlapátjainak a minél jobb rejtésére, de ott, mivel a beömlőnyílások a törzs felső részére vannak ráépítve, S-alakú szívócsatornával oldották meg a kérdést.
A B-21-es esetében azonban ennél sokkal innovatívabb megoldást kerestek, mégpedig azért, mert az új bombázót - szemben a B-2-essel - nem csak a leggyakrabban alkalmazott X-frekvenciasávban dolgozó radarok elől akarják elrejteni, hanem az éppen a lopakodók megjelenése miatt ismét egyre terjedő L sávú lokátorokkal szemben is.
A B-21-es földhöz kötött, úgynevezett iron bird példánya viszont már az év elején elkészült. Ennek segítségével a Northrop Grumman a bombázó különböző rendszereinek együttműködését teszteli, hogy már a repülőképes példány elkészülte előtt kiszűrjék az esetleges hibákat.
A B-21 Raider első repülésére várhatóan két éven belül sor kerülhet, így az USAF is tarthatja magát ahhoz az elképzeléséhez, hogy a bombázó 2025-re eléri az alapszintű bevethetőséget (IOC).