© CN

Első alkalommal vettek részt hadgyakorlaton a kínaiak vadonatúj lopakodó vadászbombázói

2018-01-26Katonai repülés

A rendelkezésre álló információk szerint a J-20-asok kilenc napon keresztül gyakorolták a látóhatáron túli légiharc fogásait a légierő negyedik generációs típusai ellen

Mindössze ennyi derül ki a PLAAF (People's Liberation Army Air Force) által kiadott szűkszavú közleményből, az már csak találgatás, hogy az ötödik generációs Mighty Dragon kijelölt példányai valószínűleg Tibet területén található egyik légibázisra települtek át, hogy összemérjék tudásukat a kevésbé fejlett J-16 és J-10C vadászbombázókkal.

Bár a gyakorló légiharcok kimenetelét titkosan kezelik, azonban az amerikaiak hasonló tesztjei azt mutatják, hogy egy alacsony észlelhetőségű típus ellen, különösen látóhatáron túlról kezdeményezett összecsapás esetén, nem sok esélye van egy negyedik generációs harci gépnek.

© CN



J-20-as vadászbombázó fejlesztési programja - legalább is a rendelkezésre álló információk alapján - rendkívül sikeresnek nevezhető: az első prototípusa (a statikai tesztekre szolgáló példányokkal együtt összesen 10 készült belőle) 2011 januárjában emelkedett a levegőbe, 2015 decemberében pedig már repült az alacsony ütemű sorozatgyártás keretében készült első példány, mely azóta legalább hat továbbival egészült ki.

2017 elején a Kínai Légierő Dingxin légibázisán felállították az első OPEVAL (Operational Evaluation) alakulatot, hogy az üzemeltetési tesztek végső fázisát elvégezzék a típuson. A bázison az elmúlt években 12 új hangárt húztak fel a gépek fogadására.



A légibázis környékén lévő lőtereken zajlanak a J-20-as fegyverzeti próbái. Az új PL-15 nagy-, illetve a PL-10 rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéták mellet földi célok elleni rakéták és bombák tesztelését is végzik.

A Mighty Dragon által alkalmazott KLJ-5 típusú AESA radar tudásának, üzemmódjainak kibővítése szintén folyamatban van. A kulcsfontosságú szenzor nem csak az eddig elkészült vadászbombázók orrába építve, hanem egy Tu-204-es szállítógépből kialakított tesztgépbe szerelve is gyűjtik az üzemórákat.


A kínaiak részéről hatalmas fegyvertény, hogy a J-20 az orosz Szu-57-est beelőzve, a világ harmadik ötödik generációs gépeként állhatott rendszerbe. Bár fedélzeti berendezéseinek fejlettsége, fegyverzetének képessége, illetve sárkányszerkezetének alacsony észlelhetőségi foka (most még) nem éri el amerikai ellenfelei színvonalát, az ázsiai nagyhatalom légiereje számára mégis óriási előrelépést jelent.

TETSZETT A CIKK? AJÁNLD MÁSOKNAK IS!

Hogy ne maradj le semmiről ami a levegőben történik, lájkold az AeroTech Facebook-oldalát!

HASONLÓ TÉMÁJÚ KORÁBBI HÍREINK:

Friss hírek

Copyright © 2018 by AeroTech Media